Köttbullar

Mer
12 år 2 månader sedan #459082 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Köttbullar
Jag lagar köttbullar till alla storhelger. Jag tycker de blir lika goda som min mammas. Jag minns att det för länge sedan fanns ett recept där man använde tabasco i färsen. Jag bangar inte för lite hetta i munnen, men passar verkligen köttbullar för det? Jag tvivlar.
Mer
11 år 11 månader sedan #485431 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Köttbullar
CountZer0: mina köttbullar....
500 g nötfärs
Kryddor
1½ tesked salt
Ett kryddmått ingefära,
Ett kryddmått vitpeppar
En mattsked riven gul lök
Tre klyftor pressad vitlök
Ca; en deciliter skorpmjöl
Ca; en knapp dl mjölk, inte för mycket då blir färsen för lös
För att det skall bli lättare att steka, ett rått ägg!
skölj av händerna och en vattenbejuten skärbräda, rulla snabbt och vänta inte för länge med att steka köttbullarna, annars skär sig smeten!

Tips; Ha skalat potatis innan du sätter igång med färsen! Låt stå skalade med vatten tills ni gjort köttbullarna färdiga att steka. Sätt på spisen och potatisen när ni sätter igång plattan för att steka!
Då blir det färdigt samtidigt

Gör i övrigt enligt ovanstående.
Lycka till med middagen!
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 11 månader sedan #485433 av Fragile80
Svar från Fragile80 i ämnet Köttbullar
Jag är så lat så jag köper färdiga köttbullar..Felix "de som är extra små"
De är jättegoda och lite kryddiga på nåt sätt.
Men nu var det länge sen jag åt det.

/Fragile
Mer
11 år 11 månader sedan #485434 av Geta
Svar från Geta i ämnet Köttbullar
För ett par år sedan så fick jag uppdraget att laga köttbullar till julbordet men de blev alldeles för lösa.
Ska man röra mycket i köttbullssmeten?
Mer
11 år 11 månader sedan #485440 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Köttbullar
Geta

Smeten skall vara smidig i alla delmoment och "hänga" i träskeden ni rör om med! Smeten skall alltså bearbetas länge! Så länge att du rör tills du blir trött i armen och en stund till. Smeten skall vara smidig! Du rör först ihop köttfärsen med kryddor och rå riven gul lök. När den är smidig Blanda i det ströbröd som du redan blandat med mjölk.
Den skall vara fast i konsistensen och blanda väl tills samma tillstånd på smeten som innan, alltså smidig. Därefter det råa ägget och gör likadant där! Sedan fuktade blöta händer, forma köttbullarna och lägg på våt skärbräda. När du sedan steker, då har du redan igång ugnen för varmhållning, dvs ca 100 grader stek köttbullarna i pannan full färdiga, in med dem på ett fat i ugnen. Stek resten och återigen in i ugnen och använd det som bränt fast i stekpannan och vispa runt med uppkokt köttbuljong och vispa runt! Gör såsen i stekpannan använd den uppkokta köttbuljongen som bas och använd sedan grädde och smaka av och krydda under avsmakning tills du är nöjd med såsen. Lägg tillbaka köttbullarna lägg ett lock på stekpannan och stek på låg värme i 5 minuter, servera.

Alltså, jag lägger till det här i efterhand; Innan ni börjar se till att ha skalat potatisen det första ni gör. Låt stå i kallt vatten och när ni sätter på plattan för att steka, sätt samtidigt på värmen på potatisen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 11 månader sedan #486061 av ikolito
Svar från ikolito i ämnet Köttbullar
Du verkar vara en riktig mästerkock, Nisse.