Köttbullar

Mer
11 år 11 månader sedan #486063 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Köttbullar
Tack, men gör själv efter receptet och återkom gärna! Servera gärna färska kokta eller frysta kokta ärtor till köttbullarna och gärna ett par matskedar lingonsylt! Måltiden blir en klassiker hos dig! Jag kan nästan lova det, annars om du inte är nöjd, höj din röst, annars tig och njut av måltiden!

Återkom gärna, om du har något att säga om måltiden. Du kan komma hem till mig och smaka den om så skulle vara!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 11 månader sedan #486064 av ikolito
Svar från ikolito i ämnet Köttbullar
Ska pröva den och bjuda frugan! Det är 150 mil därifrån jag bor till Göteborg, annars hade jag gärna kommit förbi. :) Göteborg är en fin stad f.ö.
Mer
11 år 11 månader sedan #486065 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Köttbullar
Ha, ha Ta med morsan om du så vill! Men Norrland har jag respekt för! Ölen i alla fall!

Allt med köttfärs jag gör, gör jag med nötfärs...

Såg här att jag inte gett någon bra förklaring till hur göra med en för lös smet. Om man tar för mycket mjölk till ströbrödet blir smeten lös. Mindre mjölk och blandningen kan liknas vid cement när man skall använda den. Lösningen är att hålla igen på mjölken eller lika mängd som ströbrödet. Kan inte ge ett exakt mått. Det är erfarenhet som behövs här.
Det här är riktat till alla men främst Geta som frågat varför smeten blir lös.
Alltså mindre mängd mjölk ger fastare köttbullar och de går lättare att steka.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #794889 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Köttbullar
Alltså, för lite mjölk till ströbrödet och ta det innan det har stått färdigt för i så fall blir det cement, det gör att all vätska torkar torkar i smeten och du får fasta köttbullar som går lätt att steka och inte trasas sönder under tiden man steker.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #794892 av Geta
Svar från Geta i ämnet Köttbullar
Fick som uppgift en julafton att göra köttbullar till julbordet.
De blev alldeles för lösa och misslyckade.
Mer
8 år 3 månader sedan #794899 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Köttbullar
Mindre mjölk, mindre mjölk.

Ja, det är nu en hel del år sedan jag firade jul i Johannes kyrkan i Stigbergsliden där kyrkorummet delvis är avgränsat för att folk där kan äta genom att de har ett kök och sittplatser för att få en näringsrik måltid för nästan inga kronor alls.

De får massor av gårdagens bröd och restauranger ställer upp med överbliven mat, kort sagt du får en måltid och blir mätt.
Det vanliga är att de arrangerar julbord i december till jul och numera är det så trångt att de har två sittningar och jag tror till och med att de tar ut en avgift. Dit hade jag med mig mina köttbullar och annat såsom en chokladask vad mer jag hade kommer jag inte ihåg, men förmodligen hemmagjord vaniljkola, och kanderade mandlar vilket jag gjorde förr.

Numera kommer de med barn och barnvagnar för att där fira jul och de får då också någon julklapp.

Det som förr var för de utslagna missbrukarna har tagits upp av gemene man och det är "inne" att fira jul där.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum