Matig soppa/gryta

Mer
11 år 5 månader sedan #531436 av Melun
Svar från Melun i ämnet Matig soppa/gryta
Ska nog prova på den där grytan. Låter gott....
Mer
11 år 5 månader sedan #531438 av satr
Svar från satr i ämnet Matig soppa/gryta
Jag gör samma gryta (nästan) men utan kikärtor och bönor. Jag har med plasternacka (riven) och kolrot (riven) och rotselleri i istället.

Kryddning timjan, tomatpure och lagerblad. Gör ca 7 portioner på en gång och fryser in. Det är billigt.

Och gillar man inte att äta soppa för det är afrikaföda kan man slå i en halv deciliter ris eller bulgur i en portion soppa. Så blir det riktig föda för stor stark karl. och en klick smör. =) Det lär ändå va billigare än husmanskost om man har ont om pengar.

Annars kan man äta soppan som den är.

-
Plasternacka, kålrot, rotselleri
500g köttfärs blandfärs eller nötfärs
1st lök
13dl vatten
3 msk kalvfond eller 2 buljongtärningar
3 msk tomatpure
1 lagerblad
2 tsk timja
salt peppar
olivolja

Jag som bara är så emot kikärtor var tvungen att dela mitt recept. Kikärtor = är som att äta sandpapper eller sågspån
Mer
11 år 5 månader sedan #531472 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Matig soppa/gryta
Detta är recept på både Gulashsoppa och Gulaschgryta på en enkel slagning på Google. Jag tar numera fram mina recept den vägen. Det ger ett bra resultat och maten blir väldigt god!

www.kokaihop.se/recept/het-gulas ... d-kottfars
www.hittarecept.se/s/gulaschgryta.html

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 5 månader sedan #531474 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Matig soppa/gryta
Gör du en Gulaschsoppa på exv köttfärs och små bitar av de grönsaker i den, kan du fylla en (kaffe) termos med maten och äta varm i naturen. Är ni flera, varsin termos! Fungerar, jag har gjort så!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 5 månader sedan #531475 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Matig soppa/gryta
Till en "äkta" Gulaschgryta, skall man ha tillbehöret knödel, vilket är en blandning med bröd och jag har sett den på Lidl. www.dsek.lth.se/wiki/index.php/Kn%C3%B6del

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #531477 av vnv
Svar från vnv i ämnet Matig soppa/gryta
TACK, satr och Nissegossen för goda (!) mattips! :D :klappa