Aktivitet som hjälp mot rastlöshet / akatesi

Mer
19 år 2 månader sedan #9521 av Isa-Alise
Aktivitet verkar hjälpa mot min rastlöshet /akatesi. Rastlösheten, som varit rätt besvärande, försvinner när jag gör någon liten syssla, lindras i varje fall mycket.

Idag har jag tagit en promenad och gjort chokladgodis av smält blockchoklad, aprikoser, mandelmassa, och geléhjärtan. Lite strössel på som dekoration. De blev fina, passar även som påskgodis.

Igår gjorde jag varma smörgåsar till alla på avdelningen. Enkelt med bara smör, tomatskivor, paprika bitar, och ost, gräddas i ugnen på 250 grader till osten smält och bödet fått lite färg...

Annat smått som hjälper är att pyssla om blommorna, städa lite, måla, sy, osv... även skriva här hjälper...

Rastlösheten /akatesin var så pass besvärande ett tag att jag fick verkligen kämpa med den. Men dessa små enkla aktiviteter gör att jag inte känner av den så mycket...

:D
Mer
19 år 2 månader sedan #9531 av Isa-Alise
Har du några andra bra tips om hur man hanterar rastlöshet / akatesi / motorisk oro / svårigheter att sitt still som symtom eller biverkan vid neuroleptika medicinering?

Aktivitet tycker jag fungerar bra, men är tacksam för alla tips.... hur gör du om du upplever detta?... ett annat tips jag har är motion... att gå, cykla, osv....
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9534 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Aktivitet som hjälp mot rastlöshet / akatesi
jag är också rastlös.... av Abilifyn. Ska diskutera eventuell medicinsänkning. Men det jag gör är att dels verkligen försöka slappna av framför tvn ibland, komma ner i kroppen och kanske andas... men annars så gör jag ju en massa saker. Praktiserar två dar iveckan och volontär jobbar och det är bra för då får jag göra enkla, praktiska saker. Jag deltar i keramikgrupp... Ett tips om du inte kan göra det är den här cernitleran. Man kan göra jättefina saker med den leran och bränna i en vanlig ugn. jag ska börja sy en kjol.. det är rätt enkelt. Sticka kan du göra... MSN är också bra för då kan man prata med vänner om lite allt möjligt på nätet. kan du läsa? Dikter eller enkla noveller? Ringa någon är bra... fast risken är ju att man tjatar ut folk....Jag spelar ett instrument... Du kanske kunde lära dig nåt ackord på gitarr..eller piano om det finns förståss. Måste vara jobbigt att vara på avdelning om man är rastlös.... det blir nog bättre när du kommer hem med det för där finns ju alltid nåt att göra städa, laga mat osv....När jag var på avdelning så fick jag baka och måla, det fanns en gitarr också och en kille lärde mig lite...Jo panduro har roliga saker om man är pysslig av sig... de har cernitlera också tror jag... du kan ju experimentera med olika färger också... akvarellpennor är roliga. Man kan göra fina påskkort och födelsedagskort med dom....Det var lite tips från mig som lider av samma sak...
Mer
19 år 2 månader sedan #9537 av Nissegossen
Hej Isa-Alise! Kul att du mår så mycket bättre nu! Jag käkar också Abilify det vet du. Jag har också upplevt rastlösheten på Abilify, jag löser det genom att göra saker eftersom man blir mer vaken och inte känner sig neddrogad.

Frågan är ju, jag vet hur det är på en avdelning när man inte har någon stimuli. Det är frustrerande. Det som solblomma säger är absolut inte fel, för när du har något att göra så glömmer du av att du känner dig rastlös.

I stället för att göra som patienterna gjorde förr, nämligen gå fram och tillbaka i korridorrerna, så löste jag själv detta när jag var inlagd, med att vara personalen behjälplig på alla plan.

Jag ställde mig att diska i avdelningens kök, jag städade, tömde papperskorgar gjorde allt jag kunde komma på för att hjälpa andra överhuvutaget.

När jag kom in en gång och var dålig ställde jag mig och diska varpå sköterskan kommenterade " Du förnekar dig aldrig"

Det kan ju vara irriterande för personalen om du gör deras jobb, så fråga försiktigt vad du kan hjälpa dem bäst med.

Ha en trevlig dag i morgon och glöm inte att dagen blir vad man gör den till. Många hälsningar från Nissegossen, Kram!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 2 månader sedan #9542 av Isa-Alise
Hej Solblomma och Nissegossen!

Tack för jättefina tips!!! :D :D :D :D

Skönt också att veta att jag inte är ensam om att uppleva denna biverkan... och att det går bra att göra något för att lindra den...

Stort tack igen!!! :D :D :D :D

Kram, Isa-Alise
Mer
19 år 2 månader sedan #9551 av liro01
Ska man verkligen behöva ha biverkningar av sin medicinering ?? Jag tycker det verkar konstigt. Medicinen skall ju vara ett stödd för individen och inget hinder till vanligt liv. Rastlös oro i ben mm borde man kunna rätta till ( höja, minska, byta preparat, disipal,akineton ). Ni gör det verkligen bra som orkar med alla försök ???. Stå på er för att det måste kunna bli bättre.