Aktivitet som hjälp mot rastlöshet / akatesi

Mer
19 år 2 månader sedan #9558 av Geta
Det är nog inte allmänt känt hur obehagliga
biverkningarna är vid medicinering av
schizofrena symtom.
Det är underligt att det inte har forskats mer
om detta.
Varför ska patienter med diagnosen schizofreni
vara tvungna att acceptera detta?
Inte ens ett nytt medel som Abilify saknar dessa
oönskade verkningar verkar det som. Annars verkar
den medicinen ha fördelar. Jag har dock
inte själv provat den antipsykotikan.
Hur många andra personer skulle stå ut med
sådana biverkningar.
Mer
19 år 2 månader sedan #9569 av Isa-Alise
Jag antar att alla mediciner har biverkningar... annars skulle de nog inte heller ha någon effekt... men man kan ju hoppas på så lite biverkningar som möjligt...

Det är en grad skillnad på rastlösheten på Abilify och äldre mediciner typ Haldol... den rastlösheten jag upplevde på Haldol som ung var omöjlig att göra nått åt... den bara fanns och jag måste stå ut med den tills jag kunde sluta med medicinen... delvis breodde det nog på för höga doser...

Den rastlöshet jag har nu är mindre besvärande, vet ej säkert om det är medicinbiverkan eller symtom som kommer fram när psykosen dämpas... kanske är motorisk oro... men upplevelsen av rastlöshet känns igen från tidigare mediciner... fast lättare nu... och möjlig att göra något åt... aktivitet hjälper bra...

Jag har slutat gå av och an i korridoren och går ut på promenad, går och handlar nått litet, idag lite fleece tyg som jag sydde en polotrjöja av... den sysselsättningen höll rastlösheten borta nästan helt....

Så det är bara lite besvärande nu... inte omöjligt eller starkt plågsamt... mycket mindre besvärande än paranoian och att ha röster hela tiden, som det var i höstas....

Jag är glad över att kunna få hjälp med en medicin.... jag var rädd att det inte längre fanns någon som passade mig... men nu har jag faktiskt god hjälp mot mina psykossymtom... och mår mycket bättre...

:D :D :D
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9573 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Aktivitet som hjälp mot rastlöshet / akatesi
jag håller med dig Isa- Alise om det du skrev! Har inget att tillägga. Min psykolog sa att jag var frisk nu... men med mediciner dock... Att få abilify är som att vakna ur en mardröm känner jag... Jag hörde visserligen inte röster men var rädd nästan hela tiden... grubblade och led av svåra skuld känslor som jag idag ser är obefogade. vad skönt att du också får hjälp av medicinen Isa Alise! känner du med att det är roligt att göra saker igen?
Mer
19 år 1 månad sedan #10937 av Isa-Alise
Ja, det är roligt att göra saker igen!

Jag har nyligen höjt till 15 mg Abilify, och har lite mer rastlöshet igen... men hoppas att den försvinner med tiden.... efter två månader med 10 mg fanns inte rastlösheten kvar... kanske tar några veckor nu med tills den är borta igen...

Kraft och ork kommer tillbaka, men långsamt... jag blev nog rätt utbränd både av arbete och av psykosen i höstas...

Men glädjen är mestadels tillbaka...

Livet är gott!! Våren är här... hoppet är tillbaka om att få en vardag som jag trivs med igen...

:D :D :D :D
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10943 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Aktivitet som hjälp mot rastlöshet / akatesi
Jag har 15 mg abilify. Jag är inte lika rastlös längre som förut. det jag kan ha svårt för är att ha tråkigt. Då blir jag rastlös....Försöker sova utan propavan... Det går ibland. Ja visst är det härligt med våren!
Mer
19 år 1 månad sedan #10946 av Harriet
Jag fick idag min abilify-dos höjd till 30mg.
Tagit långa promenader med min i-pod i det underbara vädret.
Rastlös? Visst men jag föredrarden framför trögheten med160mg cisordinol.
Hör lika mycket röster men jag är piggare och har lättare för att klara av dem.
Det stora undret som skett efter abilify- insättningen är dock att jag numera kan prata. Svarar inte längre bara på tilltal.
Hej då för den här gången!
(Borde vi inte starta någon slags abilify-fanclub?)