Niacin vitamin B3

Mer
14 år 7 månader sedan #248658 av off-white
Svar från off-white i ämnet Niacin vitamin B3
Lite läsning för den som orkar med fackengelskan:

"Poor sleep can accompany schizophrenia" -
findarticles.com/p/articles/mi_m ... n16690547/

"Quality of sleep in patients with schizophrenia is associated with quality of life and coping" - www.biomedcentral.com/1471-244X/5/13

"Niacin skin flush in schizophrenia: a preliminary report" -
www.schres-journal.com/article/S ... X/abstract
Mer
14 år 6 månader sedan #248662 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Niacin vitamin B3
Tack för svar!

Eftersom de liknar varandra i den kemiska strukturen, går det då att omvandla nikotin, så att kroppen kan ta upp det som niacin i kroppen?
Och kan då kroppen själv omvandla det till någon annan struktur som kroppen har nytta av?

Eller är nikotin enbart ett gift?

Jag är alltså ute efter mekanismerna bakom, varför vi nyttjar tobak och varför kroppen så girigt tar upp nikotin i kroppen.
Kan man slå ut begäret efter tobak och i stället tillföra niacin i så stor mängd att kroppen får en mättnad och då avvisar begäret och blir nöjd på den kvantitet niacinet tillför?

Alltså, jag vill ha reda på om det finns ett enklare sätt att bli nikotinfri efter begäret av tobak än att sakta trappa ned och då lida av abstinensen som blir när man försöker sluta röka.

Finns det någon katalysator som man kan tillföra och som är oskadlig för kroppen och kan kroppen då omvandla nikotin till något kroppen i sig behöver?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 6 månader sedan #248679 av off-white
Svar från off-white i ämnet Niacin vitamin B3
Nej det tror jag inte är möjligt. Mig veterligen så passerar nikotin oförändrat genom kroppen och kommer ut med urinen.

Teorin bakom varför det är så vanligt med tobaksbruk hos schizofrena är att nikotin gör så att NDMA-receptorn enklare blir aktiverad, och därmed minskar de schizofrena symptomen.

Vill du sluta lättare med tobak så är det såklart bra att må så "bra som möjligt", och då kan niacin ha viss effekt, om än sekundär.

Ett kosttillskott som verkar hjälpa en del är tyrosin, som omvandlas till dopamin och sköldskörtelhormon i kroppen.
Men eftersom personer med schizofreni har abnormal dopaminfunktion i hjärnan ska man vara försiktig med allt som påverkar dopaminet.

Om du har problem med rökning t.ex. kan du gå över till att snusa, eller börja med s.k. elektroniska cigaretter som inte innehåller någon tjära eller cancerframkallande ämnen. (De är nog egentligen olagliga i Sverige, men finns att köpa på Ebay för nätta summor).


Mer om niacin:

www.halsosidorna.se/B3Niacin.htm