Hur skyddar du dig mot att återinsjukna?

Mer
18 år 6 månader sedan #23557 av Fredrik
Att göra det som man tycker är roligt tror jag är en viktig sak.
Mer
18 år 6 månader sedan #23561 av Crilla
Svar från Crilla i ämnet Stängde av TV:n
Jag slutade att titta på TV eftersom jag trodde att all reklam hade budskap som var riktade till mig själv (det är ju iof sant)

Men jag tolkade dem religiöst och förstorade upp allting till att bli globalt på nåt sätt. Det blev en väldigt konstig psykos där jag trodde att jag var förföljd av molnen på himlen exempelvis. Om det är nån som känner igen sig i denna typ av psykos så får han/hon gärna kontakta mig.

Allting blev bättre när jag slutade att titta på TV!
Mer
18 år 6 månader sedan #23562 av Fredrik
Jag tror att budskap genom tv:n är ganska vanligt. Jag fick budskap genom tv:n när jag var som allra sjukast.
Det hör väl samman med att man har så stora koncentrationssvårigheter att man inte orkar koncentrera sig så man kan följa med i vad dom säger, utan man blandar ihop det med andra tankar man har.
Inget konstigt alls egentligen.

mvh Fredrik
Mer
18 år 6 månader sedan #23572 av Isa-Alise
När jag var sjuk senast kunde jag inte titta på tv för att den var full av budskap till mig... såg jag en film så trodde jag att det var en mening i att jag sett just den filmen... att den handlade på något sätt om mig... det blev lättare att stänga av tv:n än att kämpa mot nojor och vanföreställningar...

numera går det bra att se på tv... programmen berör mig inte längre på samma sätt... de skapar inte nojor längre...
Mer
18 år 6 månader sedan #23655 av Teresia
Crilla, jag känner också igen mig i det med budskap från filmer musikvideos och reklam och radio. Jag tyckte till och med att allt var så perfekt och religiöst och att alla var så perfekta. Allting handlade om mig och var meningen att just jag skulle se för att få ut något av det. Men när jag var som sjukast så såg jag till och med mig själv på TV naken och undrade vem som filmat mig i duschen, alla var emot en på något sätt och visste allt om mit liv och följde den som i den fimen med Jim Carrey "Truman Show".

Men molnen har inte riktigt förföljt mig men jag har haft den idéen om att när jag jag tänkte negativa tankar så var det moln på himeln, och när jag tänkte positiva tankar så var himlen klar.
Mer
18 år 6 månader sedan #23657 av Teresia
Vad jag gör för att inte återinsjunkna? Jo jag försöker stå ut med så mycket ångest som möjligt och försöka rida ut stormen. Men blir det för jobbigt så tar jag en Atarax (ett lugnande medel som inte är vanebildande). Men skulle inte det hjälpa så tar jag en Sobril (ett lugnande medel som är vanebildande och därför snålar jag med att ta det). Mig hjälper detta och jag mår bättre sen och nästa dag, antagligen för att min schizofreni är stress och ångestreleterat. Därför hjälper det mig att sänka oron, och även psykosen. Och så undvika stress såklart.