Salvia divinorum

Mer
18 år 1 månad sedan #34386 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Salvia divinorum

Gäst skrev: Här kan du söka på klassade ämnen:
www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910

Säg till om du hittar salvia där.

Jag vet att det cirkulerar ett rykte ang. det, men jag har iaf inte fått det bekräftat.

Hittar inte något där och kan inte hitta några andra källor just för tillfället som styrker det hela, återkommer om det..

Någon annan här som har erfarenhet av Salvias terapeutiska egenskaper?

Kan tilläggas att jag försökt med det mesta för att behandla min fibromyalgi; shiatsu, akupressur, meditation, kundalini yoga, reiki, qi gong, falun dafa, jogging, kung fu, styrketräning, samtalsterapi, schamansk healing m.m. En teknik jag lärde mot ångest dock när jag praktiserade yoga var att knipa magen på ett visst sätt, då dämpas ångesten nästan helt.

Genom Salvia har jag lärt mig att kunna sitta i mig själv i psykosen och paranoian utan att reagera på det, att istället för att reagera på intryck från omgivningen kan jag agera inifrån såsom jag vill att det skall vara.

Gäst skrev: Kan ju tillägga att några orsaker till klassning utöver att folk berusar sig med substansen inte behövs. "Folk njuter, fy fan."

Jag njuter inte, jag är livrädd inför varje resa därför att jag vet att det kommer bli smärtsamt och skräckfyllt, att alla mina innersta fasor kommer visa sig. För mig är det fråga om healing och terapi.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34387 av
Svar från i ämnet Salvia divinorum
Jo, flum flum flum flum. Men du är ju schizotyp så det förvånar mig inte.

"Industrin" vill dig inget illa. Jag skulle rekommendera att du söker upp en läkare och genomgår en konventionell behandling under uppsikt av proffs.
Inte röka någon obskyr djungelplanta som introducerats dig av någon Hans Scheike-liknande "shaman" som tror sig ha kontakt med andevärlden.
Mer
18 år 1 månad sedan #34391 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Salvia divinorum

Gäst skrev: Jo, flum flum flum flum. Men du är ju schizotyp så det förvånar mig inte.

"Industrin" vill dig inget illa. Jag skulle rekommendera att du söker upp en läkare och genomgår en konventionell behandling under uppsikt av proffs.
Inte röka någon obskyr djungelplanta som introducerats dig av någon Hans Scheike-liknande "shaman" som tror sig ha kontakt med andevärlden.

Det råder viss menings skiljaktighet gällande industrins välvillighet, har du talat med några individer med neurosedynskador om den saken exempelvis? Neurosedynskadade har inte erhållit några ersättningar från den industri som åsamkade deras katastrofala skador (i kontrast till McDonalds som ersatte en gammal dam med 7 miljoner dollar för att hon bränt sig på deras kaffe). För övrigt kan vi se vad läkemedelsindustrin framställt för produkter: Heroin, Amfetamin, Cocain, Valium, Rohypnol m.fl. Nej tack.

Jag anser att den som kommer med sådana direkta påståenden och hävdar som argument "flum flum flum" framhäver oseriositet och flumaktig attityd. Medicinalväxter har använts i alla tider, dessa vet vi vad de ger för effekter efter flera generationers användning hos naturfolk. De undesökningar som görs med syntetiska läkemedel är enormt bristfälliga och biverkningarna är avskyvärda. Dessutom anser jag själva industrin som sådan är för maffiaaktig för min smak.

Jag har både överläkare och psykolog som jag träffar regelbundet.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34392 av
Svar från i ämnet Salvia divinorum

Amanita skrev:

Gäst skrev: Jo, flum flum flum flum. Men du är ju schizotyp så det förvånar mig inte.

"Industrin" vill dig inget illa. Jag skulle rekommendera att du söker upp en läkare och genomgår en konventionell behandling under uppsikt av proffs.
Inte röka någon obskyr djungelplanta som introducerats dig av någon Hans Scheike-liknande "shaman" som tror sig ha kontakt med andevärlden.

Det råder viss menings skiljaktighet gällande industrins välvillighet, har du talat med några individer med neurosedynskador om den saken exempelvis? Neurosedynskadade har inte erhållit några ersättningar från den industri som åsamkade deras katastrofala skador (i kontrast till McDonalds som ersatte en gammal dam med 7 miljoner dollar för att hon bränt sig på deras kaffe).

Mja, irrelevanta argument. Var det välvilja från mcdonalds sida menar du? Vari ligger kontrasten i dessa vitt skilda exempel i två helt olika länder? Att läkemedel idag genomgår tester som omöjliggör ett upprepande av detta scenario behöver jag knappt nämna.

Amanita skrev: För övrigt kan vi se vad läkemedelsindustrin framställt för produkter: Heroin, Amfetamin, Cocain, Valium, Rohypnol m.fl. Nej tack.

Dessa produkter används flitigt än idag och _fungerar_. Att folk missbrukar dem är i kontexten helt irrelevant. Din älskade salvia exempelvis används till större delen av ungdomar för nöjes skull. Utöver det kan nämnas att kokain är en isolerad alkaloid från en "medicinalväxt".

Amanita skrev: Jag anser att den som kommer med sådana direkta påståenden och hävdar som argument "flum flum flum" framhäver oseriositet och flumaktig attityd. Medicinalväxter har använts i alla tider, dessa vet vi vad de ger för effekter efter flera generationers användning hos naturfolk. De undesökningar som görs med syntetiska läkemedel är enormt bristfälliga och biverkningarna är avskyvärda.

Mja, det vet vi inte alls. I synnerhet inte om saker såsom salvia. Du kan ju jämföra indianernas halvmytologiska muntliga tradition med en bipackssedel.

Amanita skrev: Dessutom anser jag själva industrin som sådan är för maffiaaktig för min smak.

Haha!
Mer
18 år 1 månad sedan #34393 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Salvia divinorum

Gäst skrev: Mja, irrelevanta argument. Var det välvilja från mcdonalds sida menar du? Vari ligger kontrasten i dessa vitt skilda exempel i två helt olika länder?

Inte irrelevanta för mig eftersom det faktiskt är ett stort antal människor som blivit födda med missbildningar, och att dessa företag inte ens ersatt skadorna tycker jag talar för deras välvilja. Det är den industri som omsätter mest pengar i världen, och där det finns vinstintresse så.. men den här saken har väl stötts och blötts i all evinnerlighet? Om man nu inte vill sätta sin tilltro till den industrin så bör väl det få vara ett personligt ställningstagande, eller menar du att alla "måste" gilla den?

Gäst skrev: Att läkemedel idag genomgår tester som omöjliggör ett upprepande av detta scenario behöver jag knappt nämna.

Det får du gärna framlägga bevis för. Jag vore intresserad att läsa om det.

Gäst skrev: Dessa produkter används flitigt än idag och _fungerar_. Att folk missbrukar dem är i kontexten helt irrelevant. Din älskade salvia exempelvis används till större delen av ungdomar för nöjes skull. Utöver det kan nämnas att kokain är en isolerad alkaloid från en "medicinalväxt".

"_Fungerar_" kan diskuteras, det finns bra mycket bättre naturläkemedel som fungerar i harmoni med naturen och som kroppen är anpassad för att hantera. Exempelvis är coca plantan en av världens näringsrikaste växter, bladen innehåller mer protein än kött, mer kalcium är mjölk, fler antioxidanter än grönt thé, och de alkaloider som växten innehåller samarbetar på ett harmoniskt sätt. Isolerar man vissa alkaloider, såsom cocain, uppstår genast beroende och missbruk. Samma sak kan man se hos opium vallmo, om man äter opium oralt uppstår inte beroende, medans om man isolerar morfinet så dyker genast problemen upp.

Flertalet som prövar Salvia gör det en gång och sedan aldrig mer, upplevelsen är för omskakande och otrevlig, så det är knappast för nöjes skull. Anledningen till att växten inte undersökts är faktiskt underligt eftersom det finns stora potential, liksom även med många andra pskedeliska växter som använts framgångsrikt vid botande av alkoholism och heroinism. Visserligen är det lite svårare att patentera växter än kemiska preparat, men det har ju gjorts förr så..

Gäst skrev: Mja, det vet vi inte alls. I synnerhet inte om saker såsom salvia. Du kan ju jämföra indianernas halvmytologiska muntliga tradition med en bipackssedel.

Nej, det skulle jag inte få för mig att göra. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att göra det med den vetenskapliga föreställningen att allting består av atomer och molekyler, och att det är allt som existerar. Jag upplever det inte så, men det kan man ju lätt sminka över genom att ställa en diagnos.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34394 av
Svar från i ämnet Salvia divinorum
Cocabladen har beroende- och missbrukspotential, likaså opium.

"Flertalet som prövar Salvia gör det en gång och sedan aldrig mer, upplevelsen är för omskakande och otrevlig, så det är knappast för nöjes skull."
Det är ren lögn. Sök dig till närmaste drog-forum och du kommer att få motsatsen bevisad.

"kan diskuteras, det finns bra mycket bättre naturläkemedel som fungerar i harmoni med naturen och som kroppen är anpassad för att hantera."
Flum. Jag tror inte att du vet någonting om farmakologi utan utgår ifrån någon form av "moder natur"-föreställning.

Men jag tycker att vi tar och avslutar det här. Inte alls för att jag har slut på argument utan för att det är meningslöst att diskutera kring detta ämne med någon som inte tror på den "vetenskapliga föreställningen att allting består av atomer och molekyler".