Nikotin hjälper mot psykos

Mer
18 år 11 månader sedan #13988 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nikotin hjälper mot psykos
Det gäller för mig också att jag inte vill snusa alls när jag är fysiskt aktiv t.ex. när jag promenerar. Jag använder portionssnus, som är bäst när man vill minska på snusandet. Jag har halverat mitt snusande på senaste månaderna.
Mer
18 år 7 månader sedan #21733 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Nikotin hjälper mot psykos

Jakob skrev: Någon som tror på detta? www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 77,00.html

Stämmer det verkligen att 95% röker?

Jag både feströkte och festdrack innan jag insjuknade, nu skulle jag aldrig tänka tanken på att göra det. Kanske ifs för att jag mest gjorde det för att vara social och jag nu blivit hemskt osocial.


Ja det kanske kan stämma lite eftersom jag fick min psykos ett halvår efter det att jag slutat röka. Var det nu på grund av nikotinet, eller den psykiska krisen som jag gick igenom för att jag slutade röka, vet jag ej.
Mer
18 år 7 månader sedan #21736 av Nissegossen
Det finns ett vitamin som kroppen behöver, det heter Nikotinsyra och påverkar hjärnan, eftersom det är centralstimulerande. Att patiener röker är inte konstigt . Detta att vi behöver Nikotinsyra gör oss som mår dåligt slavar under Nikotinet.

Det utbildas i hjärnan Nikotinreceptorer när man tar Nikotin i någon form. Dessa tillbakabildas inte med en gång. Därför är det så svårt att sluta röka, för kroppen "kräver" Nikotin. Dessa Nikotinreceptorer kanske aldrig tillbakabildas helt, därför är det så lätt att få återfall i Nikotin beroende.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • kgu
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21749 av kgu
Svar från kgu i ämnet Nikotin hjälper mot psykos
Grov snus kram gillar jag. Jag snusar också mindre när jag motionerar och är fysiskt aktiv.
Mer
18 år 7 månader sedan #21778 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nikotin hjälper mot psykos
Har hört en förklaring om att neuroleptikan
sänker blodtrycket.
Och att när man röker så höjs blodtrycket.
Antagligen pressas blodkärlen ihop då.
Det är kanske obehagligt med lågt blodtryck
som ger yrsel.
Det kan vara en förklaring att så många röker.
Mer
18 år 7 månader sedan #21789 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Nikotin hjälper mot psykos
Ja men jag minns att det var svårt att sluta röka rent på grund av den psykiska vanan. Men det är klart, psyke och kropp hänger ju ihop så...