Saltbrist och havssalt

Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1294428 av Nissegossen
“Minska saltet” basuneras ut med jämna mellanrum – stämmer det verkligen? Ja, definitivt vanligt bordssalt (NaCl) som industrimaten är full av. Men hjärtläkare varnar för att många tyvärr har saltbrist idag, och förordar att vi äter mineralrikt havssalt.
Jag har låga värden av natrium i blodet, därför dricker jag vätskeersättning och har blivit uppmanad att salta maten. Problemet är bordssaltet som är Raffinerat och inte innehåller allt som salt har naturligt i sig därför har jag idag börjat äta flingsalt av havssalt vilket är det naturliga saltet samt ger ett godare salt. Nu kan det fattas kalium och annat som behövs för elektrolyterna i blodet. För lite elektrolyter medför död, kroppen kan inte fungera vid för låga halter av elektrolyter i blodet. Varje gång vid blodprov visar på för låga natrium nivåer i mitt blod, därför havssalt.
ekoappen.se/blogg/saltbrist-havssalt/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Nissegossen.
Mer
3 år 6 månader sedan #1294432 av Geta
Svar från Geta i ämnet Saltbrist och havssalt
Innehåller det saltet jod?
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1294437 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Saltbrist och havssalt

Geta skrev: Innehåller det saltet jod?

Har ingen aning, du får själv ta reda på det, för mig i dagens läge inte intressant eftersom det inte är strontium 90 i luften ute i tillräckligt mycket mängd för att vara av intresse för mig
sv.wikipedia.org/wiki/Strontium

Kroppen suktar precis efter det som finns som i flingsalt dvs havssalt. Det är väldigt gott, godare än bordssalt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 6 månader sedan #1294442 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Saltbrist och havssalt
Jag har också för lågt natrium. Tydligen beror det på för mycket alkohol. Tror jag hade för lågt kalium också, det är en annan indikator för alkoholmissbruk. Men mina leverprover var helt normala, jag har en s k superlever! :D
Mer
3 år 6 månader sedan #1294446 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Saltbrist och havssalt
Jag har oxå en superlever. Men jag har iofs inte varit jättedjupt i alkoholträsket.
Mer
3 år 6 månader sedan #1294459 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Saltbrist och havssalt
Diplomatiskt säger de för mycket vätskeintag alkoholmarkören är förkortningen CDT
lakemedelsboken.se/kapitel/beroendetills...imo=false&nplId=null

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum