Saltbrist och havssalt

Mer
3 år 6 månader sedan #1294480 av memphis
Svar från memphis i ämnet Saltbrist och havssalt
Jag har dragit ned på salt i maten, och det har varit fördelaktigt för mitt utseende faktiskt!

Innan var jag puffig i hela ansiktet på morgonen, särskilt runt ögonen. Men det har helt försvunnit sen jag drog ner på saltet.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1294540 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Saltbrist och havssalt
Jo jag lyssnade på ditt råd och minskade saltet rejält, men får återfall ibland och då får jag tillbaka puffset under ögonen. Men jag har mörka ringar. Vet inte vad jag ska göra åt det i smink-väg så det syns inte att det är sminkat runt ögonen. Får gå till kicks och fråga. Ska ändå dit och köpa ny pincett! Min gamla har försvunnit som var svindyrt för att vara pincett och extremt skicklig och effektiv pincett som gick snabbt och enkelt och dessutom få bästa resultat. Som jag hade snott. Men har slutat sedan länge att sno.
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1294547 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Saltbrist och havssalt
Det sägs man kan öka intag av kalium istället för minska natrium. Då blir det bättre balans.

Livsmedel med Kalium
Finns i de flesta livsmedel, nypon, sojabönor, bönor, nötter och frön, vetegroddar, torrjäst, kålväxter, kelp, kakao, te och torkade aprikoser. Även i frukt och bär (särskilt bananer), spannmål, övriga grönsaker, potatis och rotfrukter
Hälsosidorna

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 6 månader sedan by Zoidar.
Mer
3 år 6 månader sedan #1294548 av Geta
Svar från Geta i ämnet Avsluta kontakt med psykolog
Hade en arbetskamrat med högt blodtryck. Hon blev ordinerad att äta många bananer för att få i sig kalium.
Mer
3 år 6 månader sedan #1294549 av Lejonhjärta
Svar från Lejonhjärta i ämnet Saltbrist och havssalt
Jag tillsätter aldrig extra salt i maten, eller jo när jag skall koka potatis eller pasta så blir det ju lite salt i vattnet... I övrigt aldrig.

På sommaren kan man behöva extra salt pga att värmen orsakar svettning, men då köper jag bara lite saltade chips. Brukar kännas bra.

Fick en burk med havssalt i gåva senast jag handlade mat online. :)
Mer
3 år 6 månader sedan #1294552 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Saltbrist och havssalt
Ja, kalium och natrium behövs båda och bägge är beroende av varandra inte alls fel. Det ena högt det andra lågt då behöver man skapa balans

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum