Behöver hjälp att förstå!!!?!?!?!! snälla

Mer
15 år 4 månader sedan #168673 av aspie

MsTibbs skrev:

Admin1 skrev: Jag tycker att du kan ta upp din paranoia och konstiga tankar under ADHD-utredningen, om du inte redan har en psykosdiagnos. Vissa mediciner mot ADHD kan man nämligen inte använda om man har en psykosdiagnos för de kan förvärra den. Aspergergirl drabbades av detta och hon fick sluta med Concerta.


Tror ca 1% med Concerta får hallucinationer. I mitt fall osäkert, då jag hade sånt i viss mån innan. Svårt att avgöra.


Fick du metylfenidat i alla fall utskrivet? Min anhörig var på Concerta när han för ett par år sedan fick rösthallusioner, men å andra sidan vet man inte om de var illusioner eftersom han fick dem bara när han hörde någon prata, han liksom ändrade innehållet av pratet till sitt eget nackdel, liksom hörde fel. Han "hallucinerade" aldrig när det var tyst. Hans läkare förbjöd inte Concertan men min anhörig slutade den själv, eftersom han tyckte att den bidrog till hans symptom.
  • Knubben.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #168675 av Knubben.
Svar från Knubben. i ämnet Behöver hjälp att förstå!!!?!?!?!! snälla
Träna bort dåliga sidor genom att räkna ut vad som är dåliga egenskaper, och tänk ut hur du kan minska på dom och istället bli en trevligare människa, du kan ju analysera dig själv, och dina egenskaper.
Jag har alltid trott på att destå mer man anstränger sig
desto bättre blir man.
Det är väl så attden mest kompletta människa ÄR en SOM
Har en Bäst fungerande hjärna och har en Bra själ...
Mer
15 år 4 månader sedan #168871 av MsTibbs

aspie skrev:

MsTibbs skrev:

Admin1 skrev: Jag tycker att du kan ta upp din paranoia och konstiga tankar under ADHD-utredningen, om du inte redan har en psykosdiagnos. Vissa mediciner mot ADHD kan man nämligen inte använda om man har en psykosdiagnos för de kan förvärra den. Aspergergirl drabbades av detta och hon fick sluta med Concerta.


Tror ca 1% med Concerta får hallucinationer. I mitt fall osäkert, då jag hade sånt i viss mån innan. Svårt att avgöra.


Fick du metylfenidat i alla fall utskrivet? Min anhörig var på Concerta när han för ett par år sedan fick rösthallusioner, men å andra sidan vet man inte om de var illusioner eftersom han fick dem bara när han hörde någon prata, han liksom ändrade innehållet av pratet till sitt eget nackdel, liksom hörde fel. Han "hallucinerade" aldrig när det var tyst. Hans läkare förbjöd inte Concertan men min anhörig slutade den själv, eftersom han tyckte att den bidrog till hans symptom.


Att Concerta kunde ha med hallucinationer/illusioner att göra har jag hört långt senare, jag vill inte heller påstå att det egentligen gjordes någon "uteslutning av schizofreni" värt namnet under min utredning, även om jag inte tror jag uppfyller det nödvändigtvis. Det har talats om att sätta ut Concertan pga psykossymtom, men jag upplever det som att de "kollar" mig tills vidare; om hallucinationerna minskar nu efter jag dessutom fått Lamictal, om det är samma nivå eller om de ökar med tiden.

Jag känner att jag skulle kunna påverka medicinval mycket själv, de har frågat om jag har önskemål att få prova någonting? Jag vet dock ej vad som skulle kunna passa mig. Jag har förut haft Zoloft som satts ut efter su-försök. Har nu Lamictal, Concerta och Theralen droppar, dessutom Imovane och Atarax. Det jag inte provat är väl typ bensodiazepiner och neuroleptika.

Jag har hört folk tala om mig, oftast grejer på bussen som kan ha varit misstolkningar, men någon gång satt jag och lyssnade hela 3-4 timmar i sträck att de talade kring mig, andra gånger har folk suttit i nån halvtimme här och där och talat, har hört saker även när personer inte har varit närvarande, som mycket tur är inte hela tiden. Hörsel, syn och taktilt.
Mer
15 år 4 månader sedan #169008 av Admin1
Mot ADHD finns ju numera också Strattera, som inte kan förvärra psykoser. Strattera verkar via noradrenalin och påverkar inte alls dopamin.