Behöver hjälp att förstå!!!?!?!?!! snälla

Mer
15 år 8 månader sedan #144887 av Teresia
Hej 77000

Jag tycker också som gästen här att du verkar lida mycket. Helt och hållet schizofreni har du inte men jag känner igen mig i det du skriver så som jag var före psykosen. Jag vill inte skrämma dig att du också kommer att få psykos. Du verkar så medveten i alla fall och har ändå en viss sjukdomsinsikt. Jag tycker att du ska säga till din psykolog om din paranoia. Var så ingående som möjligt så att de förstår vad du menar. Det som gjort att jag tillfrisknat så pass mycket från min schizofreni är just det att jag varit ärlig för min läkare och psykologer. De är mogna människor och kommer inte att skratta åt dig eller tycka illa om dig om du säger allt om dig. De är där just till för att hjälpa. De har hört många historier förr. Det enda negativa som kan hända är att de kanske inte ger dig den hjälp du behöver men du kan lungt öppna dig för dom. Sen måste du vara säker på om du vill gå i terapi verkligen, är du beredd för det. Vill du prata och lufta om obehagliga saker?

Jag vill inte heller sätta en diagnos på dig men paranoia har du uppenbarligen. Kanske inte helt utvecklad paranoia så som schizofrena men i alla fall.
Mer
15 år 7 månader sedan #147526 av 77000
Teresia
Tack för det du skrev, nej du skrämmer mig inte. Visst har jag bra insikt i mina "problem" men jag är väl medveten om att det är svårt att se helheten när det gäller en själv. Har på senare tid tex komit på en hel del saker som verkligen är problem, eller symptom om man vill kalla det för det. Som jag alldrig tidigare tänkt på.

Jag har tänkt mycket, och skrivit ett långt brev där jag tydligt försöker förklara alla div symptom jag anser mig ha och hur dessa utspelar sig, med avsikt att ge detta till de som ska göra min utredning. Ska utredas snart.
Jag tror iof verkligen inte att jag ahr schizofreni, men jag vet heller knappt något om det. Jag Tror på adhd, paranoid pers.störning, ev ocd kanske. Men jag tänker inte slå in massa diagnoser i huvet på utredarna, utan låta dom stå för bedömmandet! Jag är absolut villig att gå i terapi om det erbjuds mig och prata öppet om problem.

Tack för din tid.
Mer
15 år 7 månader sedan #148619 av Isa-Alise
Det mesta av det du beskriver i början av tråden går att få hjälp med... om du har ADHD kan Ritalina, Concerta, eller liknande vara till hjälp... för aggressiviteten kan du behöva DBT (dialektisk beteendeterapi) eller kognitiv beteendeterapi... det är väldigt effektivt...

Var hoppfull! Ta tag i dina vardagsproblem och försök finna lösningar på dem... diagnosen är bara ett redskap för vården... oroa dig inte över det...
Mer
15 år 4 månader sedan #164697 av 77000

Isa-Alise skrev: Det mesta av det du beskriver i början av tråden går att få hjälp med... om du har ADHD kan Ritalina, Concerta, eller liknande vara till hjälp... för aggressiviteten kan du behöva DBT (dialektisk beteendeterapi) eller kognitiv beteendeterapi... det är väldigt effektivt...

Var hoppfull! Ta tag i dina vardagsproblem och försök finna lösningar på dem... diagnosen är bara ett redskap för vården... oroa dig inte över det...

håller på med an adhd utredning just nu, dock utreder dom adhd och inget annat har dom sat till mig. jag är orolig att andra problem kommer att hamna i bakrunden, för att sedan göra sig påminda starkt vid en värre period igen ( som vanligt mao ). vart ska jag isf vända mig ang min paranoid och mina konstiga tankar osv?tack...
Mer
15 år 4 månader sedan #164706 av Admin1
Jag tycker att du kan ta upp din paranoia och konstiga tankar under ADHD-utredningen, om du inte redan har en psykosdiagnos. Vissa mediciner mot ADHD kan man nämligen inte använda om man har en psykosdiagnos för de kan förvärra den. Aspergergirl drabbades av detta och hon fick sluta med Concerta.
Mer
15 år 4 månader sedan #164727 av MsTibbs

Admin1 skrev: Jag tycker att du kan ta upp din paranoia och konstiga tankar under ADHD-utredningen, om du inte redan har en psykosdiagnos. Vissa mediciner mot ADHD kan man nämligen inte använda om man har en psykosdiagnos för de kan förvärra den. Aspergergirl drabbades av detta och hon fick sluta med Concerta.


Tror ca 1% med Concerta får hallucinationer. I mitt fall osäkert, då jag hade sånt i viss mån innan. Svårt att avgöra.