s.k. HYBRIS

Mer
18 år 7 månader sedan #22423 av falkenberg
Svar från falkenberg i ämnet s.k. HYBRIS

Teresia skrev: När gäst du hör röster, säger rösterna då då vad som ska hända? Eftersom du säger att du är synsk...

Jag har också undrat ifall schizofrena är synska och därför blir allt kaos runt om dem. För det konstiga är att när de hallucinerar så ser de väl nästan alltid en hallucination av en människa. Jag har inte hört att man hallucinerar om en grön kanin med stora elefantöron eller något sådant. Så detta kan betyda att de verkligen ser andar.

Men sen å andra sidan så verkar mycket som schizofrena ser och hör och upplever som ologiskt och jätteknäppt... så jag vet inte vad som är vad...


Hej Teresia,
När jag hör röster är det oftast någon som ropar eller viskar mitt namn eller någon som pratar ett språk som inte finns på jorden och som jag inte kan förstå intellektuellt men som det känns som jag förstår emotionellt (jag förstår om det förefaller lite märkligt men så känns det).Jag kan inte prata om vad de har sagt, jag har tystnadsplikt.
När jag ser saker är det ibland människor som ser helt vanliga ut, ibland som vålnader, halvgenomskinliga skuggvarelser. Men jag har också sett konstiga självlysande djur (jag såg ett par sådana igår). Ska kanske tillägga att mina närmaste tror att jag har blivit psykotisk och jag ska träffa en läkare nästa vecka. Jag har inte arbetat den senaste veckan pga svår förföljelseångest och total oförmåga att koncentrera mig längre stunder. Jag är fortfarande övertygad om att jag är synsk och att detta bara är en fas därför att mina förmågor inte accepteras av samhället.
//amanda
Mer
18 år 6 månader sedan #22778 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet s.k. HYBRIS

Geta skrev: Det skapas så mycket myter runt schizofreni.
Att det schizofrena upplever och säger skulle
vara helt tokigt och knäppt kan vara fel.
Det kan bara vara så att andra personer inte
kan fatta sammanhangen.
Schizofrena måste uttrycka sig kryptiskt därför
att det kanhända inte är tillåtet att säga saker
rakt ut i den miljö man lever.


Ja, så kan det vara. Försöker man verkligen förstå vad en schizofren menar så kan man till slut se sambanden, hur osammanhängande det än verkar. Jag minns att jag kunde säga saker som lät helt knäppt för andra men sen när jag förklarade mer vad jag menade så kunde folk förstå mig. Det var bara det att man använde sig av symboler mycket och vissa ord och begrepp som man tyckte betydde något, något som andra inte förstod just då.
Mer
18 år 6 månader sedan #22780 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet s.k. HYBRIS

Gäst skrev:

Teresia skrev: När gäst du hör röster, säger rösterna då då vad som ska hända? Eftersom du säger att du är synsk...

Jag har också undrat ifall schizofrena är synska och därför blir allt kaos runt om dem. För det konstiga är att när de hallucinerar så ser de väl nästan alltid en hallucination av en människa. Jag har inte hört att man hallucinerar om en grön kanin med stora elefantöron eller något sådant. Så detta kan betyda att de verkligen ser andar.

Men sen å andra sidan så verkar mycket som schizofrena ser och hör och upplever som ologiskt och jätteknäppt... så jag vet inte vad som är vad...


Hej Teresia,
När jag hör röster är det oftast någon som ropar eller viskar mitt namn eller någon som pratar ett språk som inte finns på jorden och som jag inte kan förstå intellektuellt men som det känns som jag förstår emotionellt (jag förstår om det förefaller lite märkligt men så känns det).Jag kan inte prata om vad de har sagt, jag har tystnadsplikt.
När jag ser saker är det ibland människor som ser helt vanliga ut, ibland som vålnader, halvgenomskinliga skuggvarelser. Men jag har också sett konstiga självlysande djur (jag såg ett par sådana igår). Ska kanske tillägga att mina närmaste tror att jag har blivit psykotisk och jag ska träffa en läkare nästa vecka. Jag har inte arbetat den senaste veckan pga svår förföljelseångest och total oförmåga att koncentrera mig längre stunder. Jag är fortfarande övertygad om att jag är synsk och att detta bara är en fas därför att mina förmågor inte accepteras av samhället.
//amanda


Okey, jag föstår dig. jag tror att läkare kommer att ge dig en diagnos på något, kanske schizofreni. Men du behöver inte bli rädd. Visst kan det vara en fas i alla schizofrenas liv att just ha schizofreni, men man hoppas att man blir frisk sen. Jag menar att vissa saker som kommer med schizofrenin inte behöver vara helt knäppa. Kanske är många schizofrena verkligen synska. Men det är något som ändå inte riktigt stämmer när man har fått den sjukdomen, och det att vissa saker som man gör är verkligen ologiska. För varför skulle vi egentligen vara förföljda? Men visst är det det teoretiskt möjligt, så jag vet inte.

Hör av dig.
Mer
18 år 6 månader sedan #22884 av falkenberg
Svar från falkenberg i ämnet s.k. HYBRIS

Teresia skrev:

Gäst skrev:

Teresia skrev: När gäst du hör röster, säger rösterna då då vad som ska hända? Eftersom du säger att du är synsk...

Jag har också undrat ifall schizofrena är synska och därför blir allt kaos runt om dem. För det konstiga är att när de hallucinerar så ser de väl nästan alltid en hallucination av en människa. Jag har inte hört att man hallucinerar om en grön kanin med stora elefantöron eller något sådant. Så detta kan betyda att de verkligen ser andar.

Men sen å andra sidan så verkar mycket som schizofrena ser och hör och upplever som ologiskt och jätteknäppt... så jag vet inte vad som är vad...


Hej Teresia,
När jag hör röster är det oftast någon som ropar eller viskar mitt namn eller någon som pratar ett språk som inte finns på jorden och som jag inte kan förstå intellektuellt men som det känns som jag förstår emotionellt (jag förstår om det förefaller lite märkligt men så känns det).Jag kan inte prata om vad de har sagt, jag har tystnadsplikt.
När jag ser saker är det ibland människor som ser helt vanliga ut, ibland som vålnader, halvgenomskinliga skuggvarelser. Men jag har också sett konstiga självlysande djur (jag såg ett par sådana igår). Ska kanske tillägga att mina närmaste tror att jag har blivit psykotisk och jag ska träffa en läkare nästa vecka. Jag har inte arbetat den senaste veckan pga svår förföljelseångest och total oförmåga att koncentrera mig längre stunder. Jag är fortfarande övertygad om att jag är synsk och att detta bara är en fas därför att mina förmågor inte accepteras av samhället.
//amanda


Okey, jag föstår dig. jag tror att läkare kommer att ge dig en diagnos på något, kanske schizofreni. Men du behöver inte bli rädd. Visst kan det vara en fas i alla schizofrenas liv att just ha schizofreni, men man hoppas att man blir frisk sen. Jag menar att vissa saker som kommer med schizofrenin inte behöver vara helt knäppa. Kanske är många schizofrena verkligen synska. Men det är något som ändå inte riktigt stämmer när man har fått den sjukdomen, och det att vissa saker som man gör är verkligen ologiska. För varför skulle vi egentligen vara förföljda? Men visst är det det teoretiskt möjligt, så jag vet inte.

Hör av dig.


Det är märkligt, för nu känner jag mig helt normal, känner ingen ångest, vågar gå ut bland människor osv. Om man verkligen har en psykos så försvinner den väl inte helt plötsligt? Det är som om min egen personligehet bara har varit på semester under några veckor och plötsligt kommit tillbaka. Jag träffade en läkare, berättade om mina olika hallucinationer, att jag är förföljd av min chef och mina kollegor och har jättemycket ångest osv. Hon verkade nästan ha svårt att hålla sig för skratt, fast jag inte tyckte situationen var det minsta humoristisk och jag står fortfarande för allt det där. Hon sa att hon inte hade kompetens i ämnet och remmiterade mig till en psykiater. Ska bli spännand att se vad hon/han säger. Vad gör en psykiater egentligen, röntgar de huvudet på en eller hur ställer de sina diagnoser? Eller är det som veckotidningstest där man svarar på lite kryssfrågor? :)
Mer
18 år 6 månader sedan #22887 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet s.k. HYBRIS
Hej Gäst! Jag anser mig själv ha kontakt med det kollektiva mänskliga undermedvetna.

Detta tror jag är symtomatiskt för de flesta med dignosen Schizofreni.

Jag tror att vi alla som har en släng av sjukdomnen någon gång har känt det så.

Jag själv hör röster och ser syner varje dag. Man kan med fördel säga att jag har en stadig psykos/andlig upplevelse varje stund varje dag.

Kom nu ihåg att i Markus evangelium tredje kapitel, står det om Jesus, och att hans anhöriga ville gå och ta honom tillvara för de trodde han var från sina sinnen.

Han påpekade att den som trodde han var från sina sinnen och kallade honom för Dåre var hemfallen åt det brinnande Gehenna.

Han förklarade i den stunden ett avståndstagande från sin egen familj noch sade; Vem är min syster moder och broder, han pekade ut bland dem som var hos honom och sade; Den som gör Guds vilja är min syster moder och broder.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 6 månader sedan #22889 av falkenberg
Svar från falkenberg i ämnet s.k. HYBRIS

Nissegossen skrev: Hej Gäst! Jag anser mig själv ha kontakt med det kollektiva mänskliga undermedvetna.

Detta tror jag är symtomatiskt för de flesta med dignosen Schizofreni.

Jag tror att vi alla som har en släng av sjukdomnen någon gång har känt det så.

Jag själv hör röster och ser syner varje dag. Man kan med fördel säga att jag har en stadig psykos/andlig upplevelse varje stund varje dag.

Kom nu ihåg att i Markus evangelium tredje kapitel, står det om Jesus, och att hans anhöriga ville gå och ta honom tillvara för de trodde han var från sina sinnen.

Han påpekade att den som trodde han var från sina sinnen och kallade honom för Dåre var hemfallen åt det brinnande Gehenna.

Han förklarade i den stunden ett avståndstagande från sin egen familj noch sade; Vem är min syster moder och broder, han pekade ut bland dem som var hos honom och sade; Den som gör Guds vilja är min syster moder och broder.


Jo, det där med vad som är psykos eller andlig upplevelse kan man ju tvista om hur länge som helst. En sak är klar, i dagens samhälle betraktas ju mystiska/andliga uppleveser ofta som sjukliga. Vi är ju väldigt insnöade på att sätta epitet som "friskt" och "sjukt" på allting. Det är ganska synd för det förstör en del av själva magin i livet. De stunder när jag tänker att det är något fel på mig mår jag otroligt dåligt men om jag tänker att jag är synsk eller har kontakt med något bortom vår vanliga fysiska värld och att det är orsaken till det jag upplever då känns det mycket bättre. En plats där man kan få utlopp för detta är ju inom newage-rörelsen. Där har jag hämtat mycket kraft och mod (och enligt mina vänner, konstiga idéer och vanföreställningar).:-)
//amanda