s.k. HYBRIS

Mer
18 år 6 månader sedan #22902 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet s.k. HYBRIS
Amanda! Du är min syster!

Jag kan bara säga det att hade det varit i ett samhälle som var för några tusen år sedan, så hade vi blivit betraktade såsom om vi vore heliga män och kvinnor.

Vi hade haft kontakt med något som andra inte kunde förstå utan tolk.

Och i detta ligger schamanens, eller den roll som den spetälske i nutiden DVS den som har diagnosen Schizofreni får röna, nämligen säga oren, oren till folk trots att det inte smittar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 6 månader sedan #22952 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet s.k. HYBRIS

Gäst skrev:

Teresia skrev:

Gäst skrev:

Teresia skrev: När gäst du hör röster, säger rösterna då då vad som ska hända? Eftersom du säger att du är synsk...

Jag har också undrat ifall schizofrena är synska och därför blir allt kaos runt om dem. För det konstiga är att när de hallucinerar så ser de väl nästan alltid en hallucination av en människa. Jag har inte hört att man hallucinerar om en grön kanin med stora elefantöron eller något sådant. Så detta kan betyda att de verkligen ser andar.

Men sen å andra sidan så verkar mycket som schizofrena ser och hör och upplever som ologiskt och jätteknäppt... så jag vet inte vad som är vad...


Hej Teresia,
När jag hör röster är det oftast någon som ropar eller viskar mitt namn eller någon som pratar ett språk som inte finns på jorden och som jag inte kan förstå intellektuellt men som det känns som jag förstår emotionellt (jag förstår om det förefaller lite märkligt men så känns det).Jag kan inte prata om vad de har sagt, jag har tystnadsplikt.
När jag ser saker är det ibland människor som ser helt vanliga ut, ibland som vålnader, halvgenomskinliga skuggvarelser. Men jag har också sett konstiga självlysande djur (jag såg ett par sådana igår). Ska kanske tillägga att mina närmaste tror att jag har blivit psykotisk och jag ska träffa en läkare nästa vecka. Jag har inte arbetat den senaste veckan pga svår förföljelseångest och total oförmåga att koncentrera mig längre stunder. Jag är fortfarande övertygad om att jag är synsk och att detta bara är en fas därför att mina förmågor inte accepteras av samhället.
//amanda


Okey, jag föstår dig. jag tror att läkare kommer att ge dig en diagnos på något, kanske schizofreni. Men du behöver inte bli rädd. Visst kan det vara en fas i alla schizofrenas liv att just ha schizofreni, men man hoppas att man blir frisk sen. Jag menar att vissa saker som kommer med schizofrenin inte behöver vara helt knäppa. Kanske är många schizofrena verkligen synska. Men det är något som ändå inte riktigt stämmer när man har fått den sjukdomen, och det att vissa saker som man gör är verkligen ologiska. För varför skulle vi egentligen vara förföljda? Men visst är det det teoretiskt möjligt, så jag vet inte.

Hör av dig.


Det är märkligt, för nu känner jag mig helt normal, känner ingen ångest, vågar gå ut bland människor osv. Om man verkligen har en psykos så försvinner den väl inte helt plötsligt? Det är som om min egen personligehet bara har varit på semester under några veckor och plötsligt kommit tillbaka. Jag träffade en läkare, berättade om mina olika hallucinationer, att jag är förföljd av min chef och mina kollegor och har jättemycket ångest osv. Hon verkade nästan ha svårt att hålla sig för skratt, fast jag inte tyckte situationen var det minsta humoristisk och jag står fortfarande för allt det där. Hon sa att hon inte hade kompetens i ämnet och remmiterade mig till en psykiater. Ska bli spännand att se vad hon/han säger. Vad gör en psykiater egentligen, röntgar de huvudet på en eller hur ställer de sina diagnoser? Eller är det som veckotidningstest där man svarar på lite kryssfrågor? :)


Okey, hör av dig när du fått höra vad psykiatern hade att säga. Det var oproffsigt av läkaren att knappt kunna hålla sig för skratt. Men sen så kanske det var så att det bara var du som tolkade det så, att hon/han var på väg att skratta. När man är psykotisk eller har psykotiska tendenser så är det möjligt att man tror något om andra som inte kanske är sant. Men sen å andra sidan så kan man vara mycket bra på att lägga märke till saker också, sånt som andra inte märker. Så jag vet inte. En psykiater kanske skickar dig till sjukhuset för att röntga hjärnan, det brukar de alltid göra som rutin.