s.k. HYBRIS

Mer
18 år 7 månader sedan #22325 av Geta
Svar från Geta i ämnet s.k. HYBRIS
Att magsår försvann måste ha med att göra att
magsårsmedicinen Losec började användas.
Något lika effektivt medel mot utmattnings-
depression har ännu inte kommit.
Kanske ligger det någonting i det att man väljer
sina sjukdomar efter vad som är gångbart i den
kultur som man lever.
Att man härmar andra. Det kanske inte bara är
ärftlighet.
Mer
18 år 7 månader sedan #22326 av falkenberg
Svar från falkenberg i ämnet s.k. HYBRIS

Geta skrev: Att magsår försvann måste ha med att göra att
magsårsmedicinen Losec började användas.
Något lika effektivt medel mot utmattnings-
depression har ännu inte kommit.

Haha, okej det var typ ett jättedåligt exempel, jag tar tillbaka det, men jag står ändå fast vid att sjukdomar är socialt betingade, eller vad de kallas är iallafall beroende av det sociokulturella sammanhanget. Själv vill jag hellre tänka att mina förmågor att se andar och höra röster har beror på att jag är synsk och inte att jag hallucinerar eller har vanföreställningar. (Fast tanken har slagit mig, att det kan vara så också, men det är ju inte lika roligt...) :)
Mer
18 år 7 månader sedan #22387 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet s.k. HYBRIS
När gäst du hör röster, säger rösterna då då vad som ska hända? Eftersom du säger att du är synsk...

Jag har också undrat ifall schizofrena är synska och därför blir allt kaos runt om dem. För det konstiga är att när de hallucinerar så ser de väl nästan alltid en hallucination av en människa. Jag har inte hört att man hallucinerar om en grön kanin med stora elefantöron eller något sådant. Så detta kan betyda att de verkligen ser andar.

Men sen å andra sidan så verkar mycket som schizofrena ser och hör och upplever som ologiskt och jätteknäppt... så jag vet inte vad som är vad...
Mer
18 år 7 månader sedan #22396 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet s.k. HYBRIS
Vid schizotyp personlighetsstörning förekommer magiskt tänkande och övertro. En liten del av de med schizotyp personlighetsstörning utvecklar med tiden schizofreni. Schizotyp kallades förr för borderline schizofreni.

Synhallucinationer är inte så vanliga vid schizofreni. Det mest typiska är hörselhallucinationer, som de flesta drabbas av, men inte alla.
Mer
18 år 7 månader sedan #22399 av Geta
Svar från Geta i ämnet s.k. HYBRIS
Det skapas så mycket myter runt schizofreni.
Att det schizofrena upplever och säger skulle
vara helt tokigt och knäppt kan vara fel.
Det kan bara vara så att andra personer inte
kan fatta sammanhangen.
Schizofrena måste uttrycka sig kryptiskt därför
att det kanhända inte är tillåtet att säga saker
rakt ut i den miljö man lever.
  • U
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22419 av U
Svar från U i ämnet s.k. HYBRIS
Men jag "fattar" ju dig ju Geta?
men jag förstår inte det där får inte, inte tillåtet osv... Om du istället skulle säga att du inte ville det du inte får...?