Hmm,

Mer
18 år 5 månader sedan #28122 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hmm,

Xebeche_ skrev: Jag kan förnimma en röst som ropar på hjälp, den kommer bara en bit härifrån. Kanske en av lägenheterna i huset, så jävla jobbigt. Vet ju inte om det är på riktigt. Hur hanterar ni sånna saker? Sisst jag kollade efter när en sådan sak inträffade blev det ett jävla rabalder som sluta med vårdintyg. .?


Jag ringde på hos en granne när jag hörde otröstlig gråt därifrån... jag fick komma in och prata en stund... jag lånade ut en videofilm för att skingra tankarna lite... och fick ett tackort tillbaka med filmen dagen därpå... det blev uppskattat....

Om gråten är verklig kan det uppskattas att man bryr sig...

Det verkar som om det hus du bor i är fullt av människor som kan behöva någon som bryr sig...

Det är bara viktigt att du kan skilja på om ljuden är en hallucination, eller är verkliga...

Att betyda nått för andra kan bli ett sätt att ta sig upp själv också....

Efter min psykos 1995 så bodde jag i ett område med mycket sociala problem... men jag bjöd in grannarna på kaffe och lärde känna dem... jag gick med i hyresgästföreningen och gick på mötena och blev invald i styrelsen för kvarteret... jag ordnade med grannskapsfester och liknande och fick mycket kontakter genom det... det hjälpte till att förbättra min självbild och självkänsla...

Nu bor jag i ett lugnare område... men åren där lärde mig mycket...
Mer
18 år 5 månader sedan #28128 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Hmm,

Xebeche_ skrev: Undrande ... Du tror väl inte att jag valt en levnadsstandard som är under internernas på Kumla? Det var detta eller en parkbänk, två alternativ som är lika orimliga i mina ögon. Detta är inget boende för psykotiska, det är en helt vanlig lägenhet i ett hus där många missanpassade (fult ord) har placerats, antagligen under liknande omständigheter. 5000:- kronor från soc till "Hemutrustning" med ett leende. Där har man till starten i sitt nya ofrivilliga liv. Å... Det är 10 mil från mitt gamla hem.


Klart du har valt det då, du säger ju själv att det var det eller parkbänken, det är utifrån det jag resonerar och du måste tänka.
Jag har det ungefär likadant själ, men jag fick flytta till en nyrenoverad lgh i ett mer attraktivt område närmare stan och mina bekanta och bodde som "normal" i slummen. Det var jobbigt men jag sket i det tills det helt spårade ur o det kom in pundare med olika skor, en känga o en lågsko som fyllde sprutan med vatten när man var i tvättstugan.
Då började pressen, jag är inte så känslig för liv runtomkring om det inte är hel för mkt, hade ju lite lust den där ggn hans finska dansmusik var på reapeat hela naten så högt som det går när han gick ut då...

Om det inte är ngt boende för sjuka så gäller ju vanliga regler, du ska inte behöva höra skrik och tynglyftning kl 22-06. Om det är verklighet, allså, men det måste du ju ta reda på. Sen ringa eller skriva till värden om de inte bättrar sig. Och koppla av det så got du går, acceoptera din situation, försök fixa svartjoobb med att bära lådor, läs tankefritt, rö på kroppen-jobb så du får pengar till möbler så du i slummen iaf har ett halvhem innanför din dörr, som en arab i rosengård.

Tex köp julduk, gardin till köket o en sån fånig stake + en julsjärna.
Hitta en rolig tomtegej du kan hänga upp i hallen. Kalkylera hur stora mattor du vill ha,, och du är low.klass i affären så leta i bladen, enx var det biliga hallmattor på öb nu. De kanske har en billig plafond på ikea och så blocket där ngn säljer en byrå med spegel inkl skoställ.prefekt

du har en ok hall för 500 då
Inte fin , men ok

sen, när du extrapengar, tar en lott, eller ngt, så köper du smarrta möbler som passar lite överallt "hela tiden" lampa först.

Om ngnb år har du et hem som till 80%duger att börja med i nya hemmet. efter detta


Vill du att man ska föstår hur du mår är det ju bra ar veta vad siom finns bakom, du jobbade, var duktig bodde i fin lgh...
va hände? Hur blevparkbänk eett alrenativ?
Mer
18 år 5 månader sedan #28282 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hmm,
Du har bra råd, Undrande...
Mer
18 år 5 månader sedan #28291 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Hmm,
Jo, men jag har heller ingen taklampa, så jag förstår hur svårt det kan vara, och det måste ju vara ännu svårare om man har regelrätt psykos, men det spelar ju ingen roll, finn inget val utom att vilja, man måste kanske inte vilja, men vill man inte blir det nite bättre, jag blir så trött på mig själv och min tappade vilja, att jag inte agerar, "bär lådor", vadsomhelt, men jag kommer mig inte för, "kan inte" därute i verkligheten, men det ändrar ju inte sanningen att man "måste vilja det" för att komma framåt, så att säga...

Sen blir man ju oerhört deppad när det inte fungerar trots att man lärt sig teorin och försöker dra den.

Någon måste hota mig så jag städar, för jag vill inte. Jag skulle städa om de hade kopplat el och gav mig chocker om jag inte fejade på.
Mer
18 år 5 månader sedan #28295 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hmm,
Du talar om piskan. Men finns där ingen morot då?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #28297 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Hmm,

Nissegossen skrev: Du talar om piskan. Men finns där ingen morot då?


Jo, jag är mer en morotskille än en piskkille, men moroten funkar inte, jag måste verkligen plågas fett för att agera.