Hur många på viska hör röster?

Mer
18 år 5 månader sedan #28493 av Jeff
Jag hör inre röster. En god och en ond röst.
Mer
18 år 5 månader sedan #28500 av Nissegossen
Jag känner igen det där. Jag har en ständigt pågående dialog inom mig.

Jag hör också röster i yttre källor såsom bärvågen från högtalarna på radion, inte ständigt men då och då.
Det jag gör då är att jag omedelbart rycker sladden till radion från väggkontakten. Det är just då, enda chansen att få tyst på dem.

I den inre dialogen är det inte enbart en röst utan många, de kan också bli till personligheter inom mig. De kan ta skepnaden av personer som för länge sedan är döda.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #28539 av Admin1
Det var väldigt länge sedan jag hade problem med röster och det var precis när jag insjuknade som jag hade problem. På den tiden upplevde jag det som jobbigt och stressande att höra röster. Jag minns att jag låg på sängen och vilade och när jag tittade på en tavla så försvann rösterna. Jag insåg då att jag borde kunna stänga ut rösterna genom att koncentrera mig på att inte lyssna efter röster. Jag koncentrerade mig i en timme och det gick bra. Sedan utökade jag stegvis tiden allt längre och till slut hörde jag inga röster längre. Jag tror att ganska många hör röster för att de lyssnar efter dem av t.ex.nyfikenhet eller sysslolöshet.

Jag har aldrig upplevt själv att andra ljud omvandlas till röster. Jag har oftast hört röster när jag skall till att sova och det är ganska lugnt och tyst i lägenheten.

I Johan Cullbergs bok Psykoser så diskuteras hörselhallucinationer och de är alltid kombinerade med vanföreställningar och alltså psykotiska. Om man hör röster men inte har några vanföreställningar om det så kallar han det för illusioner, som du också diskuterar.
Mer
18 år 5 månader sedan #28545 av stefan
Hej Jeff. Det där med kampen mellan det onda och det goda avspeglades tydligt i min första psykos. Kommer ihåg den mörka onda rösten och den ljusa goda. Jag trodde att de stod nedanför min lägenhet. Den ena mannen ville avliva mig och den andre gjorde allt för att rädda mig. Det hela slutade med att jag fick åka med piketbuss till sjukhuset. Numera slipper jag det temat. Det mesta handlar om kommentarer på mina tankar. Det kan vara en eller flera som för en dialog med varandra eller med mig.

Hej Nissegossen. Tidigare var det aldrig tyst. När jag satt och läste(försöker plugga till lärare)kunde jag höra det jag läste i olika bakgrundsljud, vilket var jävligt irriterande. Som tur är har dialogen avstannat, men ibland speciellt på kvällar kan den sätta igång igen och då är det tur att man har någon att prata med. Helt ensam(vilket jag var för några år sedan) är det inte lätt. Att rösterna kan ta skepnaden av personer som för länge sedan är döda låter som en mardröm. Det har jag ingen erfarenhet av.
Mer
18 år 5 månader sedan #28551 av Suspekt
Jag hör röster väldigt sällan, de kommer nog utifrån vad har jag förstått. När jag väl hör röster är det alltid manliga röster, ibland samtalar dom med varandra och jag hör mest ett mummel mellan de två eller så skriker dom på mig. Exempelvis om jag ligger och försöker sova så kan jag plötsligt hoppa upp av att en manlig röst skriker på mig. Eller om jag lyssnar på musik brukar jag höra enstaka ord här och där, och också här skriks det ibland. Det är väldigt stressande så det händer som tur är inte så ofta. Jag brukar aldrig försöka lyssna på dom, finner det alldeles för skrämmande.
Mer
18 år 5 månader sedan #28553 av stefan
Hej Admin1. Tack för att du informerade mig om hur det förhåller sig angående vad som bör betraktas som hallucinationer och vad som är illusioner. Tror att jag ska kolla in Cullbers bok. Undrar om det är allmänt accepterat att det heter illusioner om man saknar vanföreställningar. Det är något som jag kommer att ta upp med min psykolog nästa vecka. Angående om man tolkar ljud eller inte så kan jag säga att jag har ganska tyst i min lägenhet också, från och till i alla fall och det är ändå möjligt att påverka röstillusionerna med ett hörselskydd med medhörning.
Någon absolut tystnad finns inte.

Hej Suspect. Jag har både manliga och kvinnliga röster men mest manliga, vilket också lär vara vanligast. På senare tid har det blivit mer mumlande röster. Om rösterna är tydliga och jag inte kan göra något åt att jag hör dom brukar jag försöka uppmärksamma att de inte är så tydliga som det verkar. Ofta kan jag då bortse från innehållet och istället t.ex lägga märke till frånvaro av vissa distinkta språkljud. Ibland leder denna uppmärksamhet till att rösterna börjar mumla. Jag har då vid något tillfälle frågat min flickvän om hon hör att några pratar och det gjorde hon. Och då skiljer sig väll inte hennes hörselupplevelse från min. Enda skillnaden är att jag har svårt att bortse från mumlandet. Jag har också erfarenhet av att man kan höra röster när man lyssnar på musik. Det är som att röster uppstår i musiken och jag hör samma saker på exakt samma ställe om jag ytterligare en gång spelar samma musikstycke. Jag tror att du har en bra strategi som inte lyssnar efter rösterna, men det är inte alltid det fungerar.