Hur många på viska hör röster?

Mer
18 år 5 månader sedan #28555 av Nissegossen
Du Stefan! Det är en mardröm....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #28556 av Teresia
Vad man kan göra för att kolla ifall rösterna eller ljuden man hör kommer från huvudet eller utifrån är att hålla mycket hårt för öronen eller om man inte kan det kan man sätta in öronproppar ordentligt. Då upptäckte jag, när jag gjorde detta, att det mesta av ljudhallisar som jag hörde kom på grund av förvrängningar av riktiga ljud, precis så som stefan skriver, av brus, sus och sånt som biltrafik, rinnande vatten och sånt. Man övertolkar ljud helt enkelt. Men när jag var riktigt sjuk så hörde jag röster verkligen tydligt utan några ytre ljudkällor.
Mer
18 år 5 månader sedan #28580 av Nissegossen
Jag undrar, hur många utav er som hör röster har Tinnitus. Jag har det själv.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #28609 av stefan
Hej Teresia. Om man utgår från vad andra människor säger så kan det vara både och, men jag tror att många som tror sig ha hörselintryck som kommer innefrån i verkligheten tolkar yttre ljud. (Det kan ju vara frågan om oerhört låga ljud som öronproppar inte kan stänga ute.)

Hej Nissegossen. Jag har tinnitus och jag tror mig veta att det är relativt vanligt bland folk som hör röster. Min tinnitus, ett svagt pipande, blir värre när jag hör mycket röster och det har jag också hört andra säga. Man kan ha diverse amatörteorier om det här och jag tror att man blir känsligare för hörselintryck när man hör röster. Kommer ihåg att jag kunde höra det jag uppfattade som mina egna tankar i tinnitusljudet och kanske kan också främmande röster uppstå i något som liknar tinnitusljud.

Att jag "hakat upp mig" på att man tolkar olika ljud beror på att det är enklare att förstå och förklara hallucinationen/illusionen om man utgår från att det är en tolkning. (Något som på ett mystiskt sätt produceras i hjärnan är ju svårare att förklara.) Jag utgår från att det är en liknande tolkning oberoende av om det är en yttre eller inre ljud. Det ska bli spännade att se hur tolkningar av ljud förklaras vetenskapligt.
Mer
18 år 5 månader sedan #28649 av Teresia
Jag vet inte om det är tinnitus/öronsus jag har egentligen men det finns ett ljud där som är där ständigt och det är som ett sus som rinnande vatten men en mycket hög ton, inte det vanliga pipet som andra som har tinnitus brukar prata om. Men det är kanske tinnitus det med.
Mer
18 år 5 månader sedan #28651 av Fredrik
Jag råkade höra ett samtal på försäkringskassan mellan en läkare och hennes patient som hade tinnitus. Han förklarade att han inte kunde gå tillbaka till arbete eftersom han kände att han inte hade tillräckligt med energi. Läkaren förstod honom men försäkringskassan ville att han skulle börja jobba deltid. Några dagar senare läste jag på text-tv att det kommit nya rön om att tinnitus är ett symptom på utmattning. Då var det ju lätt att förstå att han inte kunde arbeta.