Paranoid?

Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1124415 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Paranoid?
Raindrops, Hon har Clozapin men jag vet inte vilken styrka. Vi ska ha ett möte framöver. Då ska jag ta upp det.:|

Tack för ditt svar :hjärta

Jocke, Vad är msbp för någonting? Nej jag överbeskyddar henne inte. Men hon har som du kanske känner till tidigare gjort väldigt många självmordsförsök p g a att hon hör dessa destruktiva röster. Hon vill inte dö själv men det är rösterna som driver henne att begå de här svåra handlingarna. Hittills har hon överlevt men fortsätter det så här och de inte får någon ordning på det tror jag hon inte gör det så länge till?

Ja, det är möjligt att du har rätt att hon själv måste komma underfund med sin paranoia men det vet hon periodvis att hon är och tycker själv att det är jättejobbigt Hon har bra självförtroende men självkänslan har sjunkit efter alla de svårigheter hon genomgått. Tror du att hon kan kan lösa det här genom självhjälp? Själv har jag svårt att tro det eftersom det är så starkt för henne. Förhoppningsvis kan hon få bättre hjälp av sin terapeut men hittills har det inte hjälpt i alla fall. Personligen tror jag att det främst är medicin som kan hjälpa henne men jag vet inte, förstås.

Ja, vi kämpar på, framförallt min dotter, förstås.Det här är ingen enkel problematik varken för henne eller mig. Även läkarna verkar känna sig handfallna över att inte kunna hjälpa henne tillräckligt bra, tycker jag.

Tack för ditt svar. :hjärta

Johannes, okay. Då har du haft det i många år.Nej det är inte lätt att veta vad som fungerar bäst för andra. Så är det, förstås. Jag vet att hon fått Haldol men vet inte om hon får det i dagsläget.

Psykodynamisk terapi var meningen att hon skulle få tidigare men det rann ut i sanden när hon gjorde ett nytt självmordsförsök p g a de destruktiva rösterna. Nu får hon kontinuerligt KBT i alla fall. Som jag förstått det vill de inte ge henne psykodynamisk terapi längre eftersom de ansett henne för sjuk. Det kan väl väcka upp saker som hon inte kan hantera när hon är sjuk, vad vet jag?

Hon bor på ett gruppboende nu men så fort hon blir friskare är tanken att hon ska flytta till sitt eget hem igen. Hon hyr ut sin lägenhet nu och har fått godkänt för uthyrning ytterligare ett år. Hon har en förvaltare som är jätteduktig och hjälper henne på bästa sätt. Han vill inte att hon flyttar hem ännu eftersom han är osäker när hon gör dessa ständiga självmordsförsök p g a sina destruktiva röster. Han börjar bli lite till åren men jag hoppas att hon får behålla honom ytterligare en tid.

Ja, att umgås i sociala sammanhang tror jag också är bra. Det gör hon till viss del men eftersom hon är så dålig måste hon begränsa det för det blir för mycket intryck för henne. Det här svåra hon genomgått är någon form av utmattning med.

Tack för att du delar med dig.:hjärta
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1124418 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Paranoid?
Ingrid64marie, okay Xeplion känner jag inte igen men ska lägga det på minnet. Visst är det väldigt individuellt. Ja, hon hör röster. Syner tror jag inte hon ser. Så är det med henne också. Paranoian och positiva symtom har hon vid psykos om jag nu kan kalla det för psykos. Hon har i stort sett jämt paranoia och hör dessa destruktiva röster. Så upplever jag det nu i alla fall men jag kanske överdriver. Det känns i alla fall väldigt frustrerande.:cry:

Vad skönt att du inte har så stora problem i din vardag. Jag ska lägga din medicin på minnet och ta upp det med hennes läkare vid tillfälle.

Tack för att du delar med dig.:hjärta

IngeF, Det kan du ha rätt i. Ja, både jag och läkaren försöker på ett så pedagogiskt sätt som möjligt förklara för henne att hon inte behöver vara orolig och försöker argumentera för att hon ska förstå. Det kanske inte är rätt metod men hur ska jag göra då. Vi måste ju ändå försöka lugna henne när hon får tankar som inte är friska. utsan helt enkelt paranoida. hur man än gör har man rumpan bak känns det som nu.

Tack för att du delar med dig. :hjärta
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1124420 av Geta
Svar från Geta i ämnet Paranoid?
Är det inte ett självskadesyndrom som din dotter har. Det brukar räknas till personlighetsstörningar. DBT kan vara en behandling för det. Åsa Nilsonne som är pensionerad psykiater har sysslat med sånt.

www.socialstyrelsen.se/evidensbaseradpra...forsocialtarbete/dbt
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1124422 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Paranoid?
Min egen paranoia jagade jag ut. Jag tänkte, jag låser inte min lägenhetsdörr, för att utmana paranoian. Det var många som visste om det, och jag sade rör mig inte om jag sover.

Det resulterade att en person vid tre-tiden på natten stod i hallen och ropade lågt Nisse till mig. En granne kom upp full hon ignorerade varningen jag satt och sov framför datorn och inom min privata sfär på en meter runt om mig märkte jag att någon stod en meter ifrån mig.

Jag knöt i hop nävarna men samtidigt förstod jag att det inte var farligt, så det blev ett slag med öppna händer. Det tog på näsan och hon hamnade på golvet vred sig i smärta och höll om näsan.

Jag har ju varnat då hon hade tur för där jag sover finns annat som är rent dödligt. Numer har jag låst dörr och iakttar normal försiktighet.

Sedan kapitlet ångest, den har jag också kickat ut. In mitt inre var jag påhoppad av ångest. Jag ville ju inte göra det som de sade i huvudet som jag kompromissade med, det blev en halvmesyr, till slut var jag, jag kände så i ett hörne där jag kände nu får ni ta det att jag vänder mig emot er.

Det gör vilket annat djur som helst, man vänder sig om och angriper den som man uppfattar som den fiende man vill döda istället bli som föda till något annat. Inom mig sade jag ni får lägga vad som helst i andra vågskålen men jag lyder inte. Jag fick en ångest jag aldrig haft förut. Döds ångest luktar, den luktar skit på tre meters håll.

Efter den natten hade inget av vad ångesten som de hotat med, det inträffade inte, den var bara inom mig själv och förmådde inget i verkligheten, men jag förstår alla som har ångest, de har inte ännu kommit i det stadiet när de själva gör det. Jag tar inget ångest dämpande då jag för länge sedan slutade äta benzo..Alltså jag använder inte benzo, detta var utan benzo.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1124444 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoid?
När man blir inlagd för psykos så brukar dosen av antipsykotika tillfälligt höjas och är man lite stökig får man ofta Cisordinol Acutard. Vid psykos är dopamin förhöjd och då blir sömnen dålig och då ökat paranoia. Sömnmedicin är bra för sömnen då. Paranoia är samma sak som vanföreställning, men ofta syftas på förföljelsevanföreställningar.

www.viska.se/sjalvhjalp/oevervinn-din-paranoia
Mer
5 år 3 månader sedan #1124498 av Richard
Svar från Richard i ämnet Paranoid?
Jag är väldig glad i Haldol!

Den tar jag varje dag mot paranoia. Tar jag den inte så blir jag typ rädd. Sen för att lindra paranoia är jag nästan aldrig anonym på nätet, t.ex. här har jag postat bilder på mig, t.o.m. mitt ordinarie konto på Flashback med över 25 000 inlägg är jag inte heller anonym med. Jag vågade mig på ett experiment, genom att sätta upp fullt med kameror i hela lägenheten, som jag kan komma åt via en lösenordsskyddad sida. Men den kan ju hackas... Nu har jag de mestadels avstängda, men slår jag på dem, så försöker jag vänja mig vid tanken att vara övervakad.