Paranoid?

Mer
5 år 3 månader sedan #1124444 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoid?
När man blir inlagd för psykos så brukar dosen av antipsykotika tillfälligt höjas och är man lite stökig får man ofta Cisordinol Acutard. Vid psykos är dopamin förhöjd och då blir sömnen dålig och då ökat paranoia. Sömnmedicin är bra för sömnen då. Paranoia är samma sak som vanföreställning, men ofta syftas på förföljelsevanföreställningar.

www.viska.se/sjalvhjalp/oevervinn-din-paranoia
Mer
5 år 3 månader sedan #1124498 av Richard
Svar från Richard i ämnet Paranoid?
Jag är väldig glad i Haldol!

Den tar jag varje dag mot paranoia. Tar jag den inte så blir jag typ rädd. Sen för att lindra paranoia är jag nästan aldrig anonym på nätet, t.ex. här har jag postat bilder på mig, t.o.m. mitt ordinarie konto på Flashback med över 25 000 inlägg är jag inte heller anonym med. Jag vågade mig på ett experiment, genom att sätta upp fullt med kameror i hela lägenheten, som jag kan komma åt via en lösenordsskyddad sida. Men den kan ju hackas... Nu har jag de mestadels avstängda, men slår jag på dem, så försöker jag vänja mig vid tanken att vara övervakad.
Mer
5 år 3 månader sedan #1124525 av memphis
Svar från memphis i ämnet Paranoid?
Även om psykosen går över kan man ha kvar en envis paranoia. Som t ex jag har/har haft. Min familj tycker min paranoia är jobbig för dem. Men det är ju mig det är jobbigast för. Jag måste t ex flytta för andra gången nu p g a jag känner hyresvärden går in i mitt hem när jag är borta. Men jag ser fram emot flytten, det blir till en bättre lägenhet där jag vet jag inte kommer bli paranoid för det är kommunens fastighetsbolag, och de går inte in hos hyresgästerna. Känns säkert.
Mer
5 år 3 månader sedan #1124533 av Richard
Svar från Richard i ämnet Paranoid?
Hyresvärden får inte gå in med sin huvudnyckel hur som helst. De enda som får använda huvudnyckel direkt är ambulans o räddningstjänst. Polis, om de har ett åklagarbevis. Polisen kom hit o knackade på, jag öppnade inte (jag låg o sov), sen ringde till mig o jag frågade om de var dom som knackade. Då släppte jag in dom. Jo, om man är misstänkt för typ terrorism kan de ju slå in dörren o kasta in distraktionsgranater...

Men t.ex. nu när de installerade fiber här i huset, så fick man (frivilligt) skriva på ett papper o godkänna att de fick gå in med huvudhyckel om man inte var hemma, o att man i så fall öppnar sitt extralås (om man har nått, jag har inte det men funderar på att skaffa ett). Har man ett extralås kommer ingen annan in utan att skada dörren, om man inte är väldigt duktig på att dyrka...
Mer
5 år 3 månader sedan #1124545 av memphis
Svar från memphis i ämnet Paranoid?
Jag vet att hyresvärden inte lagligt får gå in i lägenheten, men jag tror att de gör det ändå. Ett extralås låter som en bra idé! Kameror lika så skulle nog eventuellt kunna bota paranoian just när det gäller hyresvärdar.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1124943 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Paranoid?
Geta, jag vet faktiskt inte. Hon har ju på sätt och vis ett självskadebeteende men det är ju inte något hon gör med vilja så att säga.

Som att man vill skada sig med vilja för då gör det mindre ont. Det är ju hennes destruktiva röster som driver henne att göra sig illa. :cry:

Men du kan säkert ha rätt i dina tankar. När hon gör dessa självmordsförsök så vill hon fly från rösten.

Åsa Nilsonne känner jag till väl. Hon är riktigt duktig. Jag har alltid varit intresserad av psykologi. Det kanske beror på omständigheterna men jag har alltid gillat att utveckla mig och psykologi är en bra metod för ex självinsikter. :D

Det var meningen att min dotter tidigare skulle få DBT men det rann ut i sanden när hon gjorde ett nytt självmordsförsök. Nu får hon KBT kontinuerligt istället.

Tack för dina tankar :hjärta

Nissegossen ,vad skönt för dig att du lyckades hantera situationen bra. :D

Nej Benzo bör man nog försöka hålla sig ifrån om man kan. De är ju trots allt vanebildande.

Tack :hjärta


Jag vet egentligen om det är en psykos.:roll: Både jag och läkaren är nog mer inriktad på Paranoian, men jag vet inte förstås.

Nej, stökig blir hon aldrig, tvärtom. Hon är väldigt ödmjuk, glad och lättsam att ha att göra med. Men när hon får de här paranoida tankarna så rör det sig mycket i hennes huvud som hon inte alltid vill berätta om varken till mig eller vårdarna. 8O

Någon sömnmedicin behöver hon inte. Hon har alltid sovit bra och har inga sömnproblem.

Ja, visst är en vanföreställning, Helt rätt. :o

Tack för att du delar med dig.:hjärta
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.