Omröstningsfråga angående röster

Mer
16 år 7 månader sedan #89720 av Geta

Nissegossen skrev: jag frågar osökt, Kan en som är totalt döv, få hörsel hallucinationer och Schizofreni?

Kan en person som har varit blind sedan födseln ha
synhallucinationer?
Mer
16 år 7 månader sedan #89745 av Sylviaplath
Liksom Nisse har även jag de mest fascinerande men också utmattande 'filmer' när jag blundar mellan varven. Kan tyvärr också frammana det ibland när jag är på gränsen. Försöker dock undvika det numer. Röster hör jag bara enstaka gånger, och oftast är det illusioner snarare än hallisar. Någon gång ibland är det cafésorl. Och i somras var det två herrar som pratade, men vad de sa hörde jag inte. Musik är min vanligaste hallis. Kan ha lukthallucinationer också ibland, men det förknippar min neurolog med epilepsi. Som sagt. För mig går områdena ihop.
Mer
16 år 7 månader sedan #89749 av Nissegossen

Sylviaplath skrev: Liksom Nisse har även jag de mest fascinerande men också utmattande 'filmer' när jag blundar mellan varven. Kan tyvärr också frammana det ibland när jag är på gränsen. Försöker dock undvika det numer. Röster hör jag bara enstaka gånger, och oftast är det illusioner snarare än hallisar. Någon gång ibland är det cafésorl. Och i somras var det två herrar som pratade, men vad de sa hörde jag inte. Musik är min vanligaste hallis. Kan ha lukthallucinationer också ibland, men det förknippar min neurolog med epilepsi. Som sagt. För mig går områdena ihop.

Synerna kan vara hemska! Går inte att beskriva! Men, ibland kan man bara skratta åt dem, så totalt absurda är de!

Jag har då också, eller kan ha divergerande röster som inte har kontakt för fem öre med det som visas i filmerna. Men numera, har jag fått pli på det och jag mår mycket bättre pga att de ofta numera går utifrån samma linje och att jag faktiskt genom en liten ansträngning faktiskt i större eller mindre omfattning kan styra dem!

Men att vara skyddsängel och göra ett proffsigt jobb där är inte lätt! Jag bara gör grejen som gör att folk räddas, vad jag förmodar till livet!

Men, man vet inte vilken, vare sig tid eller plats det gäller!

sammantaget; Det är inte lätt!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #89766 av Nissegossen
För att förtydliga, så är det rösterna säger så inbakat i vad jag själv tänker, och att de påverkar mina tankar och rösterna är hur tydliga som helst!

Inte bara det, utan de kan också försöka övertrumfa mitt eget tänkande!
Tidigt, mycket tidigt i min sjukdomsbild förorsakade det ordsallad hos mig och det gjorde att jag blev skitförbannad och bestämde mig för att kämpa mot sjukdomen! På pga av det tror jag att jag överlevt!
Det är en dans på knivens egg ibland! Det är mycket hårt inom mig stundtals!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #89792 av stefan
Om jag har fattat det rätt från tidigare trådar så har många åtmintone någon gång upplevt det jag gör hela tiden. Som du nisse när du drog ut sladden till den dåligt inställda radion. (Tror i alla fall att du skrev detta, men kan givetvis komma ihåg fel.) Egentligen skulle du då ha valt ett annat alternativ än aldrig, men ser nu att det sista alternativet försvunnit, vilket var om man någon gång hört röster i ljud, men inte just nu. Detta framkommer dock av det ni skriver, men synd att det blev fel i alla fall.

När jag svarade alltid så stämmer det nog inte helt men minst nio av tio gånger så upphör rösten och jag hör alltid en skillnad.

Definitionen av vad en illusion är passar bra in också på mina röster och tycker igentligen att det är en bättre benämning än functional auditory hallucinations också när de verbala illusionerna är lite mer omfattande och man har min diagnos.
Mer
16 år 7 månader sedan #89796 av Nissegossen
Helt rätt Stefan! Jag drog ur kabeln ur väggen, för att jag hörde röster som manifesterades inom mig från bärvågen i det som förekom från högtalarna! Det är ända gångerna jag får tyst på de rösterna!

Men, jag ser det som en intelligens som är långt borta, vars enda möjlighet är, att eftersom de inte kan ta kontakt med mig på annat sett, faktiskt utnyttjar den möjlighet som de hittat!

suck! Någonstans är det tydligen så, att jag är populär (Alternativt ökänd) i andra dimensioner

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum