Omröstningsfråga angående röster

Mer
16 år 7 månader sedan #89797 av Nissegossen

stefan skrev: Om jag har fattat det rätt från tidigare trådar så har många åtmintone någon gång upplevt det jag gör hela tiden. Som du nisse när du drog ut sladden till den dåligt inställda radion. (Tror i alla fall att du skrev detta, men kan givetvis komma ihåg fel.) Egentligen skulle du då ha valt ett annat alternativ än aldrig, men ser nu att det sista alternativet försvunnit, vilket var om man någon gång hört röster i ljud, men inte just nu. Detta framkommer dock av det ni skriver, men synd att det blev fel i alla fall.

Definitionen av vad en illusion är passar bra in också på mina röster och tycker igentligen att det är en bättre benämning än functional auditory hallucinations också när de verbala illusionerna är lite mer omfattande och man har min diagnos.


Det gällde ju om att om man håller för öronen så skulle det utestänga rösterna, eller har jag fattat fel?

För det att mina röster som talar till mig i vanliga fall, räcker det absolut inte att hålla för öronen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #89802 av stefan
Jag har både inre och yttre röster. De inre rösterna jag hör när jag håller för öronen kan dock upplevas komma utefrån, men är då en annan form av "yttre" röster som skiljer sig från de andra yttre rösterna genom att inte vara färgade av eller hörda i de yttre bakgrundsljud som jag känner igen från när jag inte hör röster.

De röster jag hör i yttre ljud försvinner omedelbart om jag håller för öronen, men ersätts efter några sekunder av inre eller annorlunda "yttre" röster och dessa röster försvinner i sin tur några sekunder när jag upphör att hålla för öronen.

Testade igår att med fingrarna hålla för och släppa igenom bakgrundsljuden och det blir helt klart mindre röster för mig när jag gör så! (Kunde inte på de fem minuter jag testade urskilja mer än några enstaka stavelser! )
Mer
16 år 7 månader sedan #89805 av Nissegossen
Undrar, kan det ha med uppmärksamhet att göra?

för, om jag koncentrerar mig och fokuserar på något som intresserar mig, så är rösterna klart färre!

Detta gör att jag inte blir lika splittrad som i vanliga fall, men rösterna finns involverad i detta också.

Jag låter dock då rösterna komma i andra hand! Jag vägrar låta mig störas i mitt tänkande när jag är fokuserad och kör då på det jag just i den stunden har avsett att genomföra! Jag vägrar sedan nästintill första gången låta rösterna ta total kontroll! De finns där även just nu när jag skriver,l men det är något som jag till största delen ignorerar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #89828 av Admin1
Det var väldigt länge sedan jag hörde några röster, så jag kan tyvärr inte testa ditt tips. När jag hörde röster, så märkte jag av en slump att när jag studerade noggrannt en tavla så försvann rösterna. På mig kunde faktiskt synintryck stoppa hörselhallucinationerna. Jag koncentrerade mig sedan på samma sätt som när jag studerade tavlan och då försvann rösterna. Jag kunde alltså medvetet aktivera hjärnan så att rösterna helt försvann. Ni kan ju försöka och se om detta hjälper er.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 7 månader sedan #89832 av Jocke
För min egen del, så aktiverar mina s.k tankar, att framkalla röster. Men det kan lika gärna vara ngn annan som aktiverar dem. Jag kan alltså inte koncentrera bort dem, annat än att inte vara medveten om ngt, men då kommer min hjärna in som påminner om en kart (understimulerad av vacuum).

Det är ytterst sällan jag hör ngt som liknas vid aktiv delaktighet i det konstruktiva tänket. Rösterna isolerar en således. Som Nissegossen frågade om döva kunde höra röster, javisst kan dem det. Dem kan ju avläsa och artificiellt skapa ett ljudmönster. Det är därför dem flesta av dem gillar musik trots allt.

Och blinda kan skapa en bild, som hjärnan genererar, dem kan väl drömma? Alltså kan hallucinationer uppstå ur tomma intet.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 7 månader sedan #89838 av stefan
Intressant det där med att också synintryck kan undertrycka rösterna, men för mig är det endast när jag ser någon annan människas ansikte som det blir så.