Botemedel

  • Pelle
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #201 av Pelle
Botemedel skapades av Pelle
Är det inte dags för ett botemedel mot schizofreni snart?
Jag har börjat tröttna på den här sjukdomen. Vad säger ni?
Mer
20 år 5 månader sedan #206 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Botemedel
Den amerikanska patientorganisationen NAMI har startat en arbetsgrupp, som skall ta fram vilka forskningsområden, som behöver stödjas för att ett botemedel mot schizofreni skall hittas. Det tror det kan ta 10 år.
www.viska.se/index.php/nyheter/4-nya-roen/481

Själv tror jag det kommer ta längre minst 15 år och det kan finnas flera olika sjukdomsorsaker, som gör att bot kanske inte kommer samtidigt för alla. Det ser dock hoppfullare ut just nu än på väldigt länge. Det händer väldigt mycket och många nya behandlingar är under utprovning. På länken nedan finns de prövningar som pågår i USA just nu:
www.centerwatch.com/patient/studies/cat135.html

Viktigt är att vara medveten om att idag återhämtar sig 25-35 %, trots att vården inte riktigt är optimal. Dessutom förbättras 60 % när de kommer i 50-60 års åldern. Somliga kan rent av sluta med medicinering då.

Sista året har kommit en hel del andra viktiga nyheter:
60-80 % kan komma i arbete med rätt typ av rehabilitering
kognitiv beteendeterapi kan ge lika bra effekt, som antipsykotika.

Dessutom har det kommit andra behandlingar, som sammantaget kan säkert göra att många redan ganska snart kan bli friskare. Problemet är att få vården att anamma de nya behandlingarna och också flytta ut vårdresurser ut i samhället, där de flesta med schizofreni faktiskt vistas. Efter några år kommer säkert ganska goda effekter av dessa behandlingar kunna märkas.

Framförallt kommer nog att fler arbetar att skapa ett mindre vårdbehov. På lite längre sikt tror jag att framförallt de nyinsjuknade kan förvänta sig en betydligt bättre framtid. Därför tycker jag det är den grupp, som nu främst skall prioriteras t.ex. vad gäller arbete och nytt vårdinnehåll.

Det har inte diskuterats av någon, men personligen anser jag att de nyinsjuknade idag med schizofreni, som inte får effekt av behandlingen bör remitteras till universitetssjukhus. Det rör sig om c:a 80-150 personer per år i landet. Detta skall vara en garant för att alla fått den absolut modernaste och effektivaste behandlingen mot denna sjukdom. En viktig fråga för brukar/intresseorganisationer att uppmärksamma och driva.
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #208 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Botemedel
Enligt min bedömning är schizofreni genetiskt betingad, vilket innebär att man aldrig kommer kunna bota det.
Mer
20 år 5 månader sedan #216 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Botemedel
All schizofreni är inte genetiskt betingad. I litteraturen har jag sett att mellan 35 - 80 % av schizofrenin kan ha ärftliga orsaker. Exempel på miljöfaktorer som kan påverka är cannabis, infektioner och födelsekomplikationer.

Jag tror själv att den genetiska komponenten är överdriven. Jag anser att de med schizofreni i släkten också kan få en icke-genetisk schizofreni. Jag tror att det är det, som gjort att man har sådana problem att hitta generna för schizofreni.
  • Aha
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #146773 av Aha
Svar från Aha i ämnet Botemedel
alzemier är också genetisk betingad men ändå har dom hittat ett botemedel
Mer
15 år 7 månader sedan #146785 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Botemedel
Lever man i svåra familjeförhållanden och varit utsatt för övergrepp osv så ökar chanserna markant.

Jag tycker allt snack om sambandet mellan Cannabis och schizofreni börjar gå till överdrift och börjar bli uttjatat.

"Cannabis use appears to be neither a sufficient nor a necessary cause for psychosis. It is a component cause, part of a complex constellation of factors leading to psychosis." - Arseneault L, Cannon M, Witton J, Murray RM. ( MRC Social, Genetic, and Developmental Psychiatry Centre, Institute of Psychiatry, King's College London, UK )

Cannabis i sig själv är inte tillräckligt för att utveckla schizofreni eller ett psykostillstånd.

Man ska dock vara noga med att om man redan ligger i riskzoonen för att utveckla schizofreni ( t.ex. många släktingar med psykiska besvär ) så kan cannabis vara den där lilla droppen som får bägaren att rinna över.

Det är nu många som pekar på (Andréasson et al, 1988) artikeln och säger att Svenska värnpliktiga som använde cannabis hade sex gånger större chans att diagnostiseras med schizofreni ( 15 år senare ) än sina andra kamrater.

Det man då ska tänka på att det Andréasson menar med cannabisanvändande var personer som använde cannabis på dag-till-dag basis. Det är fortfarande skrämmande siffrar ja. MEN det som inte riktigt framgår är att hälften av dem som senare fick diagnosen hade vart i kontakt med psykiatrin innan dem hade använt cannabis. Dvs hälften hade redan psykiska besvär innan dem rökte cannabis. Därför är det svårt att säga om det beror på cannabis som dem senare fått diagnosen eller om cannabis bara är en liten del av det hela.

Bevisligen är cannabis inte bra att röka när man har psykiska besvär men jag tycker mig se ett mönster att myndigheter och sjukvård överdriver riskerna något.