Botemedel

Mer
15 år 7 månader sedan #146787 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Botemedel
En annan intressant tankegång är,

Är det cannabisrökningen som ökar riskerna för schizofreni eller är det så att folk som är benägna att få schizofreni har lättare för att fastna i missbruk och lättare för att testa? Eller kanske en blandning av dem båda.
Mer
15 år 7 månader sedan #146788 av Geta
Svar från Geta i ämnet Botemedel
Eller är det så att personer med benägenhet för
schizofreni gärna självmedicinerar med cannabis
och där för lovordar det samma och blir väldigt
gramse när någon påpekar att cannabis i det långa
loppet kanske inte är så bra trots allt. :tänk
Mer
15 år 7 månader sedan #146791 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Botemedel
Jag påstår inte att cannabis är bra. Cannabis är inte alls bra, det ökar med all säkerhet riskerna att hamna i psykos och sedan få diagnosen schizofreni. Men jag tycker det förs skrämselpropaganda.

Skriver man en rapport som beskriver kopplingen mellan schizofreni och cannabis så tycker jag man bör ta med vad som kan vara intressant i fallet. Att man knappt uppmärksammar att många av dem som var med i just denna undersökning hade psykiska problem redan _innan_ dem rökte cannabis är en STOR flopp. Det får mig att börja fundera på att, kanske ville författaren vinkla det hela genom att medvetet inte lägga så mycket vikt på den punkten.

Sedan någonting som många inte tar upp alls är ålder, cannabis är bevisat skadligare destå yngre man är. Vuxna människor vars hjärnor är fullt utvecklade är långt ifrån lika känsliga ( fortfarande känsliga).

Cannabis är inte bra, men riskerna överdrivs.
  • Ankan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #146892 av Ankan
Svar från Ankan i ämnet Botemedel
Jag tror inte cannabis i sig orsakar psykos eller schizofreni utan "det beror på vem som nyttjar det". Det jag tror är verkligen farligare, är att försöka att höja sitt andliga " medvetande " genom yoga, viss meditation, tai chi.qi gong, falun gong.
  • Yaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #146899 av Yaa
Svar från Yaa i ämnet Botemedel
jag började röka cannabis när jag va 13 år... jag var 100% helt frisk innan det.. men efter varje gång jag rökte en holk blev jag värre och värre, innan jag rökte min första så var jag helt frisk och inga i min släkt har schizofreni eller psykoser...
  • Yaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #146903 av Yaa
Svar från Yaa i ämnet Botemedel
hade inte heller några som helst psykiska besvär innan alls...
Jag hade planer och drömmar jag skulle leva ut men efter rökat så förstördes allt... idag är jag diagnoserad med kataton schizofreni ( eller hur man tavar skiten ) och har haft det i flera år!!!