Botemedel

Mer
15 år 7 månader sedan #147003 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Botemedel
Ready,

Trilafon är 20 % bättre än Haldol och har mindre biverkningar. Om några år kommer det troligen antipsykotika, som verkar på helt nytt sätt.

Har du symptom kvar trots Haldolen? Det finns andra effektiva behandlingar, som man kan lägga till, som patientutbildning, familjeutbildning och KBT. De kan minska på symptomen ytterligare och ger hyfsad effekt. Sysselsättning och personligt ombud är också bra att få.
Mer
15 år 7 månader sedan #147005 av Ready
Svar från Ready i ämnet Botemedel
Jag har provat Trilafon men fick tecken på psykos och var tvungen att byta. Jag upplever Haldol som ett rent preparat, den hjälper mot psykosen men påverkar inte psyket så mycket i övrig. Jag har inte så mycket biverkningar. Jag hoppas att jag inte får ett återfall för då blir jag nog tvungen att ta till Zyprexa som alltid hjälper mig vid psykos. Jag kommer förmodligen att få boendestöd, men kanske borde ha personligt ombud också.

Om jag går ner i vikt så att jag får mitt BMI så skulle jag kunna tänka mig någon sysselsättning för att förbättra ekonomin.
Mer
15 år 7 månader sedan #147017 av Ready
Svar från Ready i ämnet Botemedel
Det verkar som om du klarar dig utan medicin. Det är en stor skillnad. Jag hade varit mycket glad om jag slapp ta alla mediciner, kanske kan jag slippa det när jag är 50 år och sjukdomen lugnat ner sig.
Mer
15 år 7 månader sedan #147021 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Botemedel

Niklas skrev: Ingen kommer att hjälpa mig, så ingen borde hjälpa dig.


Hehe, en snabb fråga du har två alternativ. Du står framför en röda korset bössa och du har en brunn vid dina fötter. Du måste lägga en 10-krona antingen i bössan eller kasta ner den i brunnen. Vad gör du?
Mer
15 år 7 månader sedan #147244 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Botemedel
Ready.

Risperdal är lite likt Haldol, men ger bättre effekt och mindre biverkningar. Risperdal har också 50 % mindre viktuppgång än Zyprexa. Risperdal har också bättre effekt på ångest och depression än Haldol.
Mer
15 år 7 månader sedan #147247 av Ready
Svar från Ready i ämnet Botemedel
Risperdal var det första neuroleptikat jag fick efter den obligatoriska sprutan Cisordinol. Jag kan inte ha Risperdal av två skäl

1) Jag gick upp mycket i vikt, inte lika mycket som Zyprexa dock.

2) Jag fick ilningar i benen som var obehagliga.

Jag har aldrig haft problem med depression hittills så jag är inte så beroende av den komponenten i en tablett. Om jag fortsätter gå ner i vikt på Haldol och inte får en psykos, så är jag hyfsat nöjd. Jag äter enligt GI-metoden. På Zyprexa spelar det ingen roll vilken diet man går på.