Att självmant sluta med medeciner utan att rådfråga läkare.

Mer
16 år 1 månad sedan #115392 av Stalledrangen
Snälla du! Gör inte samma misstag som jag. Jag struntade i medicineringen i tre månader och fick visserligen tillbaka hela mitt känsloregister, vilket var bra. Problemet var att jag efter tre månader hamnade inför en mycket stressande sak i tillvaron (flygrädsla). Detta räckte för att jag först gick ner kort i en mjukisdepression för att snabbt gå upp i hypomani/mani, där jag varken åt eller sov, och "såg" gud. Sedan var det bara att börja om på ny kula med medicinerna. Jag ligger och flyter mellan två diagnoser (Bipolär och Cykloid psykos). Jag fick nu ta en ännu högre dos Zyprexa för att få bort knasigheterna. Att själv mixtra med mediciner är som att spela poker med tiden. Du kan förlora mycket, eller allt, av det du tjänat in genom positiva effekter av din tidigare medicinering. Psykiatrikerna är som de är, men de är faktiskt de bästa på att bedöma vilken medicin som är bäst och i vilken dos. Lycka till!
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 1 månad sedan #115414 av Niklas.
Håll dig till fakta så kan du enkelt sluta med medicinen. Men nej, tankarna skenar...
Mer
16 år 1 månad sedan #115419 av Nissegossen
Har varit sjuk nu i 34 år. Jag har hela tiden haft depå neuroleptika och har ine fått diabetes. Trots att hela släkten har det! Min far hade det och alla fastrar och farbröder!

Dessutom har många kusiner till mig fått det!

Jag går varje år på kontroller vad gäller blodsockret och hitills har bara ett prov varit sådant att jag fick då ta ett nytt och det var utan anmärkning.

Det att jag fick underkänt på det blodprovet, som skulle varit fastande, berodde på att jag drack en hel del juice försent på kvällen och somnade med en gång. Magen hade inte hunnit med att smälta den när jag tog provet!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 1 månad sedan #115446 av Admin1
Om man är rädd för diabetes, så finns ju gamla typen av antipsykotika med lägre risk för diabetes t.ex Trilafon. Zyprexa som har högre risk för diabetes än andra nya antipsykotika ger 1 % risk för diabetes årligen cirka. Att motionera mycket och äta rätt och inte för mycket minskar nog risken för diabetes.
Mer
16 år 1 månad sedan #115498 av ak
Det fungerar bra. Jag har själv slutat med dem och även om det är lite märkligt i början blir man normal till slut. Rekommenderar det verkligen till alla.
Mer
16 år 1 månad sedan #115503 av Vargen

Gäst skrev: Hej.
Har sedan ett bra tag tillbaks ätit Trilafon morgon och kväll samt metrazepin på kvällen mot dep och ångest.

För ca 3 veckor sedan så slutade jag tvärt att ta dom.
Vet inte riktigt varför, men jag kände att jag ville "vakna" ur dimman dessa piller gav mig.
Visst hjäpde dom mot mina psykotiska symptomer men jag var ändå "avtrubad" på något vis.

Jag rådfrågade aldrig min läkare ang detta.
idag mår jag rätt okej, förutom en svängande ångest som kommer med jämna mellanrum.

Tänkte fråga er här om någonannan har slutat självmant med och hur det har funkar osv.

Ha det bäst!

// Thomas


OK Lycka till, hoppas de ska gå bra för dig. De är inte roligt när man har dåliga mediciner