Att självmant sluta med medeciner utan att rådfråga läkare.

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 månader sedan #107577 av
Hej.
Har sedan ett bra tag tillbaks ätit Trilafon morgon och kväll samt metrazepin på kvällen mot dep och ångest.

För ca 3 veckor sedan så slutade jag tvärt att ta dom.
Vet inte riktigt varför, men jag kände att jag ville "vakna" ur dimman dessa piller gav mig.
Visst hjäpde dom mot mina psykotiska symptomer men jag var ändå "avtrubad" på något vis.

Jag rådfrågade aldrig min läkare ang detta.
idag mår jag rätt okej, förutom en svängande ångest som kommer med jämna mellanrum.

Tänkte fråga er här om någonannan har slutat självmant med och hur det har funkar osv.

Ha det bäst!

// Thomas
Mer
16 år 2 månader sedan #107579 av Geta
Ja, jag har slutat både på eget bevåg och på läkares
inrådan med antipsykotika.
Det har resulterat i psykos inom 3-8 månader.
Som du säger så är det intressant att ta reda på hur man
fungerar utan medicin.
Det brukar gå bra till en början men sen slår psykosen till
med dubbel kraft, då många känslor är nedtryckta p.g. av
medicinen.
Känslorna exploderar vid utsättandet särskilt aggressivitet
i mitt fall.
Mer
16 år 2 månader sedan #107580 av galärslav
Sorry , men jag tror inte att det är så bra att sluta ta medicinerna UTAN att rådfråga läkare.

Det kanske är taskigt av mig att skriva så.

MEN DU KANSKE GREJAR DET 3 veckor är en lång tid utan medicin ju.
Mer
16 år 2 månader sedan #107595 av Admin1
Jag tror att nästan alla här, som försökt att sluta med antipsykotika på egen hand har fått börja medicinera igen pga en psykos. Det har gjorts studier och 90 % som slutar tvingas att börja medicinera igen, men ibland kan det dröja 1-2 år innan psykosen kommer. Jag avråder från att sluta på egen hand. Det tar tid och kraft att återhämta sig från en psykos och antipsykotika kan också förlora en del av sin effekt, när man får återfall i psykos.
Mer
16 år 2 månader sedan #107597 av ak
Vadå, vet inte varför? Jag har själv försökt att sluta med medicineringen och genast faller allt ihopa. Brukar bara ta en vecka och sedan så är jag mer eller mindre gränspsykotisk igen.
Mer
16 år 2 månader sedan #107603 av Nissegossen
Nu är jag tjatig, men jag ger dig tre till sex månader, sedan intaget på psykiatrisk klinik!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum