Mår bra!

Mer
15 år 9 månader sedan #135076 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mår bra!
Intressant att rösterna försvann, när du slutade med Abilify. Det kanske du borde nämna för läkaren, eftersom det är ju anmärkningsvärt. Började rösterna också, när du började med Abilify? Med godartade röster menar du då viskningar utan negativt innehåll, som kommer när man är inaktiv t.ex vid läggdags.

Det går att behandla ångest med KBT också och det skall ge bra effekt.
Mer
15 år 9 månader sedan #135092 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Mår bra!
Rösterna började när jag hade min senaste psykos 2004. De har alltid varit snälla och hjälpsamma och av typen rösttankar. Jag har kommit fram till att jag kan ta fram en röst i taget och prata tyst för mig själv med min röst och rösttanken. Då märks det större skillnad på mig och den främmande delen. Genom att göra så har jag satt namn och trolig ålder på de ca 10 olika delarna och kommit fram till att det nog är delpersonligheter hos mig jag kommunicerar med. (Det är rätt vanskligt att göra så som jag gjort - man riskerar att bli sjukare.) Efter nåt år eller så började delpersonligheterna försvinna (medan jag fortfarande tog Abilify). Tror de delarna blev integrerade i mitt undermedvetna.

När jag slutade med Abilify blev min tillvaro något skörare och då vågade nog inte rösttankarna höra av sig. De hade ju heller ingen hjälp att komma med och då fick jag klara ensamheten på egen hand.

Ångesten jag upplevde kom från någon annan del av min hjärna än mitt medvetande. Jag kände mig fri från rädsla och vanföreställningar så jag förstår inte hur KBT ska kunna hjälpa mig mot ett sådant utsättningsproblem. Ska skaffa en tablettdelare så jag kan medicinera med mindre mängd än 5 mg per dag. Det ska nog gå bra, men det får ta tid - jag fick ju inte problem förrän efter 3½ vecka. Lurigt att medicinen stannar i kroppen så länge.

Prata inte med hat i munnen!
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #135137 av aivo
Svar från aivo i ämnet Mår bra!

Admin1 skrev: Intressant att rösterna försvann, när du slutade med Abilify. Det kanske du borde nämna för läkaren, eftersom det är ju anmärkningsvärt. Började rösterna också, när du började med Abilify? Med godartade röster menar du då viskningar utan negativt innehåll, som kommer när man är inaktiv t.ex vid läggdags.

Det går att behandla ångest med KBT också och det skall ge bra effekt.


Ja måste bara nämna att mina röster/OCD-tankar också bara existerar då jag går på Abilify samt att jag får sänkt stämningsläge av medicinen
Mer
15 år 9 månader sedan #135245 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mår bra!
Inwatto,

När jag hade akut psykos för länge sedan, så hörde jag röster från personer jag tidigare känt och rösterna var exakt lika. Senare hörde jag viskande röster, men de gick inte att förknippa med någon person utan var neutrala.
Är det någon annan, som har kunnat förknippa sina röster med en person, som var känd sedan tidigare?
Mer
15 år 9 månader sedan #135247 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet Mår bra!
Admin1.
Jag vet en person på jobbet som hörde Olof Palme (efter att han hade mördats och ibland hör han honom fortfarande...) Jag vet inte om det är saker Olof Palme verkligen har sagt, eller om det är "påhittat" av hans hjärna. Det är den enda jag kan komma på...
Mer
15 år 9 månader sedan #135258 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Mår bra!
Admin1,

Ja, men det är inte trovärdigt! mycket likt, men personen ifråga skulle i IRL aldrig säga de orden! Dvs det gäller både levande och döda..

jag var tvungen att säga till en person som satt vid samma bord med med mig och en tredje. Han påstod att den andra personen talade i hans tankar och blev förbannad på studs, trots att den människan inte yttrade ett ord. Det kunde slutat hur som helst, men jag berättade sakligt om det och talade öppet med bägge och fick den som var paranoid att lugna sig! Det kunde slutat i handgemäng!

Inget hände dock eftersom jag talade om, att jag varit med om det flera ggr och sade att du får skilja på det som händer inom dig och verkligheten...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum