Mår bra!

Mer
15 år 10 månader sedan #129797 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mår bra!
KBT:n, som du fått har den gått ut på att minska symptom, som vanföreställningar och röster eller är det annat ni fokuserat på? Jag har läst att KBT minskar symptom och återfall i psykos lika effektivt som antipsykotika. Hoppas att du klarar dig utan antipsykotika, men kom ihåg att trappa ner dosen gradvis för att minska risken för utsättningssymptom.

Vid schizofreni kan man ha en för låg dopaminaktivitet i frontalloben, vilket kan ge kognitiva och negativa symptom. Man tycker att Abilify borde vara positivt här, eftersom den har dopamineffekt också och normaliserar dopaminnivåerna. Om du slutar med Abilify kan det, därför kanske bli sämre, men det lär väl du upptäcka ganska snart.

Det som kanske kan vara jobbigt vid återfall är väl kanske främst vanföreställningarna, som kan vara skrämmande. Särskilt jobbigt blir det om det finns en koppling mellan vanföreställningar och röster dvs rösterna är en del av vanföreställningar. Rösterna kan bli väldigt jobbiga, när de blir högljudda och har ett väldigt negativt innehåll. Det kan ju kännas som att ständigt bli högljutt utskälld eller kritiserad.

Det som nog är viktigt om du slutar är att du har tillgång till sömnmedicin, som du kan ta om du sover dåligt. Dålig och för lite sömn kan vara inkörsporten till en psykos.
Mer
15 år 10 månader sedan #129807 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Mår bra!

Admin1 skrev: KBT:n, som du fått har den gått ut på att minska symptom, som vanföreställningar och röster eller är det annat ni fokuserat på? ...

Jag har nog tagit den mesta tiden i terapin att klaga över min trötthet, känns det som. Psykologen har nog tyckt jag varit depressiv för vi har ägnat mycket energi åt att utforska den delen av mig. Är man deppig kommer ju tröttheten som en följd av att man undervärderar sig själv. Dock tycker jag att jag varit fri från det depressiva för det mesta, men en kvarvarande trötthet har fått mig att tycka det är fel på mig och blivit deppig igen. Så har jag lyft mig i håret genom att tänka positiva tankar och det har funkat. Har fått en bättre förståelse för hur saker och ting fungerar "under motorhuven" tack vare KBTn. Jag har bara två timmar kvar av kontraktet men kommer nog att kunna fortsätta terapeuta mig på egen hand i fortsättningen om vanföreställningar dyker upp.

Nu har jag varit hos doktorn och klivit av Abilify-tåget. Det ska bli spännande att se hur jag klarar mig utan det stödet. Jag går inte ur Abilify-kören som sjunger medicinens lov för det har varit ett vinnande koncept (för mig). Doktorn förstod att jag var sugen på att pröva utan A och föreslog reservplaner att ta medicinen varannan dag eller två gånger i veckan om det inte går utan. Det kan ju bli så att rösterna blir för jobbiga eller jag inte kan sova. Har inga sömnmedel annat än några gamla Nozinan att ta till. Då kan jag lika gärna börja medicinera med A igen. Slutar ju inte för att jag är missnöjd med medicinen utan för att jag tycker jag har symptom på att jag inte behöver den längre. Det har ju gått lång tid sedan jag hade positiva symptom. Negativa symptom kan bli värre utan A, ska bli intressant att se hur det går.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 9 månader sedan #134895 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Mår bra!
UPDATE: Jag klarade mig 3½ vecka utan Abilify, sedan fick jag problem med ångest. Ångesten hade räckt till en hel elefant, kändes det som. Så nu tar jag Abilify igen och mår bra. Rösterna har faktiskt försvunnit, märkligt nog. Och jag känner mig mindre deprimerad efter att ha haft en paus i medicineringen.

Prata inte med hat i munnen!
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #134910 av aivo
Svar från aivo i ämnet Mår bra!
känner igen mig ;) men Abilify är ändå en bra medicin (bara förjäkligt dyr)
så det är ju lugnt ändå..

Låter bra
Mer
15 år 9 månader sedan #134959 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mår bra!
Konstigt att du blev mindre deprimerad, när du slutade med Abilify, eftersom Abilify har effekt mot depression, liksom andra atypiska antipsykotika. Sannolikt är dock Zyprexa och Risperdal effektivare mot depression än Abilify. Jag tror också att det ofta kan finnas en koppling mellan depression och ångest. SSRI-antidepressiva har ju både effekt på ångest och depression. Har du försökt att sluta med andra antipsykotika och hur kändes det då?
Mer
15 år 9 månader sedan #135006 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Mår bra!
Pausen jag hade i medicineringen gav mig ganska många nya insikter.

Jag hade märkt i KBTerapin i våras att jag kunde ta bort depressionen genom att ändra hur jag tänker men kunde inte ändra på tröttheten. Trötthet är ju en biverkan vid medicinering med Abilify. När jag tog bort A märkte jag att det inte var tröttheten som var det som gjorde mig deprimerad, det var att jag inte kunde varva upp och möta ett eventuellt hot som fick mig att känna mig trasig. När jag tog bort Abilify så kände jag mig starkare och lugnare. Depressionen var borta, den hade jag ju tagit bort med KBT.

Så kallade goda röster har jag ju haft hela tiden jag tagit Abilify, men de tystnade när jag slutade förmodligen för att de märkte att de inte kunde bidra med någon hjälp. Man kan tycka att rösterna borde blivit intensivare men så blev inte fallet.

Nu när jag känt mig fri från de begränsningar som A ger, är livet lite roligare. Dock fick jag ångest och kunde inte sova vilket gjorde att jag genast började ta tabletterna igen. Hade inga vanföreställningar eller hallucinationer utöver ångesten.

Jag har bara slutat med Lithium tidigare och det klarade jag utan att få ångest. Visserligen blev jag psykotisk efter ett halvår utan mediciner men de var obearbetade saker som kom upp igen. Idag har jag terapeutat bort mina vanföreställningar och jag tror psykosen har läkt.

Så det verkar som om Abilify påverkar hjärnan på något sätt som får den att roa sig med att ge mig ångest om jag slutar. Nu har jag tagit 10 mg/dag i två veckor för att komma i balans igen. Ska kunna minska till 5 mg igen, det är ju en dos jag haft i över två år utan problem. Det får dröja några månader innan jag tar en ny paus i medicineringen. Måste rusta mig mot ångesten så jag inte hamnar i sömnbrist nästa gång.

Prata inte med hat i munnen!