Neuroleptika - beroendeframkallande drog

  • Sebastian.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #135681 av Sebastian.
Jag begriper intd varför neuroleptisk "medicin" kan skrivas ut när andra sinnesförändrande droger är olagliga att använda. Effekten av båda typerna är densamma. Är beroendeframkallande neuroleptika bra endast för att den inte kan användas rekreationellt?
Mer
15 år 9 månader sedan #135687 av Inwatto
Förr hamnade de med psykiskt störning på mentalsjukhus och levde ett liv i misär, inburade och inlåsta. Idag kan misären åtminstone bli uthärdlig för att inte säga obefintlig tack vare neuroleptika. Därför skrivs den ut.

Neuroleptika är inte fysiskt beroendeframkallande som olagliga droger är. Det behövs, vad jag förstår, inte heller en ökad dos av medicinen för att man blir resistent, men det behövs mer och mer av droger om man håller på med sånt.

Det finns narkotikaklassade mediciner också, men de är inte av typen neuroleptika.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 9 månader sedan #135693 av Libellule
Det här med beroendeframkallande och inte... abstinensbesvär eller "utsättningssymtom"... Vari ligger egentligen skillnaden? När jag försökte sätta ut Seroquelen en gång i vintras var det lika svårt som när jag försökte bli kvitt Iktorivilen. Så min åsikt är att åtskilligt fler mediciner borde bli klassade som beroendeframkallande än idag.
  • Sevastian
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #135695 av Sevastian
Svar från Sevastian i ämnet Neuroleptika - beroendeframkallande drog

Inwatto skrev: Neuroleptika är inte fysiskt beroendeframkallande som olagliga droger är. Det behövs, vad jag förstår, inte heller en ökad dos av medicinen för att man blir resistent, men det behövs mer och mer av droger om man håller på med sånt.

Det finns narkotikaklassade mediciner också, men de är inte av typen neuroleptika.

Det psykiska beroendet måste tveklöst vara värre än ett fysiskt. Tänk dig ett liv där du måste äta piller konstant för att fungera någorlunda väl i samhället. När jag slutade ta medicinen ansåg läkaren att jag var psykotisk, vilket visar att jag är beroende av denna drog för att fungera.
Mer
15 år 9 månader sedan #135699 av mopa
Jag prövade att sluta med Leponexen, men jag fick rejäla problem, så det gör jag inte om.
Mer
15 år 9 månader sedan #135704 av Geta
Det är nog svårt att klara sig utan antipsykotika när
man är van vid att leva i någorlunda balans tack vare
den.
Att utsätta mig för kraftiga känslo- och humörsvängningar
är inget som i alla fall jag vill ha tillbaka.
När jag var yngre tålde jag att må dåligt på ett annat
sätt.
Nu vet jag att jag kan må hyfsat med en noga utprovad
mix av läkemedel.