Neuroleptika - beroendeframkallande drog

Mer
15 år 9 månader sedan #135706 av Inwatto

Sevastian skrev: Det psykiska beroendet måste tveklöst vara värre än ett fysiskt. Tänk dig ett liv där du måste äta piller konstant för att fungera någorlunda väl i samhället. När jag slutade ta medicinen ansåg läkaren att jag var psykotisk, vilket visar att jag är beroende av denna drog för att fungera.

Jag har nog svårt att se varför ett psykiskt beroende är värre än ett fysiskt eftersom jag själv har diabetes och tar 5 injektioner av det hormonet varje dag, något jag antar jag får göra tills jag dör av någon komplikation. Att svälja ett piller är ju enklare. Möjligen är biverkningarna av pillret något att vara missnöjd över. Men att det är beroendeframkallande på samma sätt som droger typ heroin håller jag inte med om. Den underliggande psykosen slår ju ut i full blom om man slutar med medicinen, kanske t om med en rekyleffekt, men man går inte och längtar efter medicinen på samma sätt som om man slutar med en drog.

Prata inte med hat i munnen!
  • Sevastian
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #135750 av Sevastian
Svar från Sevastian i ämnet Neuroleptika - beroendeframkallande drog

Inwatto skrev: men man går inte och längtar efter medicinen på samma sätt som om man slutar med en drog.

När en person slutar med medicinen lär de tidigare "sjuka" tankarna leda till stora psykiska men.
Mer
15 år 9 månader sedan #135752 av Geta
Jo, man kan längta efter att vara fri från skräckartade
vanföreställningar och att få uppleva lugn och balans
igen efter att ha genomgått en psykosperiod på grund
av utsättning av antipsykotika.
Mer
15 år 9 månader sedan #135757 av Inwatto

Sevastian skrev:

Inwatto skrev: men man går inte och längtar efter medicinen på samma sätt som om man slutar med en drog.

När en person slutar med medicinen lär de tidigare "sjuka" tankarna leda till stora psykiska men.

Ja, visst leder de psykotiska tankarna till men för den som har dem och kanske för omgivningen också. Då är det väl bra att det finns en kemikalie man kan ta för att klara sig undan?

Det jag inte håller med om är att kalla neuroleptika för beroendeframkallande. Medicinen framkallar inget fysiskt beroende. Man längtar inte efter att ta den om man gör en paus av någon anledning. Beroende blir man av medicinen för att den underliggande störningen (eller sjukdomen) inte är läkt. Slutar jag med mitt insulin är jag dödens lammunge inom nåt dygn, skulle jag tro. Inte är insulin beroendeframkallande? Varför skulle då neuroleptika vara det?

Finns det något som heter psykiskt beroende? Om man jämför med ett gipsat ben så kan jag tänka mig att musklerna blir försvagade därför att gipset håller uppe benet. På samma sätt kanske neuroleptika håller hjärnan i schack och därmed klarar sen inte hjärnans egenreglering att ta över när man slutar med neuroleptika. Skulle så vara fallet att man förlorar kontrollen över signalsubstanserna för att man medicinerat ett tag, kan jag hålla med om att ett fysiskt beroende uppstått. Men, jag tror hjärnan klarar att hålla balansen själv bara man ger det ordentligt med tid (typ år).

Prata inte med hat i munnen!
  • Sevastian
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #135759 av Sevastian
Svar från Sevastian i ämnet Neuroleptika - beroendeframkallande drog

Geta skrev: Jo, man kan längta efter att vara fri från skräckartade
vanföreställningar och att få uppleva lugn och balans
igen efter att ha genomgått en psykosperiod på grund
av utsättning av antipsykotika.

Din erfarenhet bekräftar mitt påstående: du är så beroende av drogen att du inte kan sluta med den.
Mer
15 år 9 månader sedan #135765 av Libellule

Det jag inte håller med om är att kalla neuroleptika för beroendeframkallande. Medicinen framkallar inget fysiskt beroende


När jag skulle sätta ut Seroquelen märkte jag av tydliga fysiska symtom, som genast upphörde när jag höjde dosen igen. Jag var märkbart speedad och hjärtat bultade som om jag ständigt var ute på jogging-tur. Och jag tror inte att det beror på någon bipolärreaktion av anti-depp, för just då åt jag ingen sån heller.

Detta är vad FASS säger om Seroquel: "Om du snabbt slutar ta Seroquel kan du uppleva illamående, kräkningar eller sömnlöshet."

Är inte det abstinensbesvär??? Jag är helt övertygad om att det finns neuroleptika som ger fysiskt beroende även om ingen törs säga det.