Neuroleptika - beroendeframkallande drog

Mer
15 år 9 månader sedan #136939 av Bitte
Just nu är avskyr jag allt som heter psykofarmaka och för en 14-15 dagar sen slutade jag med mina Abilify och innan dess slutade jag med mina Cipralex. Jag tycker det är ett rävgift. Jag vet att det kan komma en psykos men just nu tycker jag det verkar bättre än mina mediciner.
Jag känner mig deppig och får lite föraningar att något är på gång. Men det får gå som det vill.
Men däremot kan jag inte sluta med mina Zopiklon och Propavanen för jag måste helt enkelt få sova. Så man kanske kan säga att jag är beroende av min sömnmedicin.
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #136994 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Neuroleptika - beroendeframkallande drog
Bojkotta "psykiska ting". De finns inte.
Mer
15 år 8 månader sedan #146209 av och

Inwatto skrev: Jag har nog svårt att se varför ett psykiskt beroende är värre än ett fysiskt eftersom jag själv har diabetes och tar 5 injektioner av det hormonet varje dag, något jag antar jag får göra tills jag dör av någon komplikation. Att svälja ett piller är ju enklare. Möjligen är biverkningarna av pillret något att vara missnöjd över. Men att det är beroendeframkallande på samma sätt som droger typ heroin håller jag inte med om. Den underliggande psykosen slår ju ut i full blom om man slutar med medicinen, kanske t om med en rekyleffekt, men man går inte och längtar efter medicinen på samma sätt som om man slutar med en drog.


Lite sent men jag såg detta idag så jag måste fråga dig lite:
hur fick du din diabetes? var det som en biverkning av neuroleptika?
om du nu har neuroleptika: har din diabetes förvärrats av den?

Tack för svar.Må bra!
Mer
15 år 8 månader sedan #146210 av Inwatto
Jag drabbades av diabetes och min första psykos samtidigt och hade inte tagit ett enda neuroleptikapiller när en doktor sa: Sätt dig ned - du har fått diabetes.

Möjligen fick jag mitt första psykos-skov av att hjärnan fick för mycket socker att använda till existentiella grubblerier.

Blodsockret är svårare att hålla i schack om man tar Abilify har jag märkt. Tror det är den ökande aptiten som gör att man äter mer än normalt. Idag försöker jag sluta med Abilify för att se om jag kan få bättre koll på mina blodsockervärden och för att jag är trött på biverkningarna. Kanske har min senaste psykos läkt nu med terapi (ett halvår KBT) och tre års vila. Får se.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 8 månader sedan #146268 av Admin1
Vid schizofreni har man en förhöjd risk att drabbas av diabetes även helt utan antipsykotika. Förmodligen är det något fel på ämnesomsättningen, som gör att diabetesrisken ökar. Antipsykotika ökar diabetesrisken dessutom, men bara med 32 % enligt det senaste jag läste. Livsstil kan nog också inverka med för lite motion och dålig kost.
Mer
15 år 8 månader sedan #146270 av Geta
Diabetes är en autoimmun sjukdom. Det kan schizofreni
också vara. Det vill säga att kroppen angriper sig själv.