Zyprexa: utsättningssymtom > sömnproblem

Mer
14 år 5 månader sedan #256160 av Derrick
Nissegossen: tack men jag tror jag avstår tills vidare, av tidigare nämna skäl + att heller inte vill riskera att missa de underbara saker jag får ut när jag sänkt Zyprexa.
Hittar jag ingen annan lösning ska jag ha det i bakhuvudet.
Mer
14 år 5 månader sedan #256173 av w200i
Derrick:
Vilka andra mediciner tar du just nu?
Mer
14 år 5 månader sedan #256176 av Derrick

w200i skrev: Om man har tagit Zyprexa i flera år skulle jag rekommendera att i början sänka i steg om 2,5 mg och stå på samma dos i kanske tre månader.

Jag tycker således att du har sänkt alldeles för snabbt.
Jag tycker absolut du ska stå kvar på samma dos till sömnen har stabiliserats, möjligen skulle du tvärtom gå upp i dos till 7,5 mg. Försöka stabilisera sömnen och efter det sänka försiktigare.


Hmm...
I korhet: vad baserar du de åsikterna på?
Egna erfarenheter, kunskap om farmkologi, andras erfarenheter?
Missförstå mig inte, jag har läst andra av dina inlägg om Zyprexa, du har haft rätt hittills och de inläggen var kanske den viktigaste skälet till att jag blev medlem här.

Jag funderar lite på att höja dosen som du skriver men vill inte kasta bort de tre senaste veckors slit. Men du tror att det kan ta lång tid innan det blir bättre? Du skrev på en annan tråd att du trodde sömnproblemen kan hålla på i månader såg jag, jag vet inte vad du syftade på för utsättningstakt då.

Psykiatern som är väldigt erfaren sa två veckors mellanrum mellan sänkningarna och en annan läkare på nätet skrev att: ”… the general guidelines are it seems to take two to three weeks of gradually coming back to yourself.”
www.medhelp.org/posts/Mental-Hea ... how/268327
Men de hade fel!

w200i skrev: Det var förmodligen helt vansinne att skriva ut Zyprexa på indikationerna depressioner och ångest! Skriver man ut z på dessa indikationer ökar förmodligen bara problemen och medicinen blir såldes ett självspelande piano. :evil:

Ångest är en biverkning som ofta rapporteras av patienter som tar neuroleptika (t ex Zyprexa).

Det är ju omöjligt att säga vad dina problem beror på, men allmänt är ju sannolikheten för problem med Z stor vid fel diagnos (t ex depressioner, ångest).

Rätt använd tror jag att z är en bra medicin, eller i mitt fall i det första året av fyra!


Än en gång, jag är böjd att tro dig men behöver källor eller mer argument eller utveckling av argumenten. Ursäkta om jag är krävande, du får väl svara som du vill, är bara arg på läkaren. Efter 8 år på den vill jag konkrontera honom om denna medicin, av flera skäl. Men det är inte bara läkaren som tycker så, enligt Wikipedia så är det inte ovanligt eller t.o.m. vanligt med off label-förskrivning för GAD och depressioner.
sv.wikipedia.org/wiki/Olanzapin# ... rivning.29

Tillägg: en av biverkningarna som jag märkte först när jag sänkt var att delar av min personlighet hade gått förlorad!

Tack! :D
Mer
14 år 5 månader sedan #256177 av Derrick

w200i skrev: Derrick:
Vilka andra mediciner tar du just nu?


Seroxat (Paroxetin) och amfetamin "endast".

För ett år sedan tog jag även 5 mg Xanor Depot (3 år) och 30 mg Imovane. Men den skiten är borta. Helvetiskt att sluta med! :cry:
Mer
14 år 5 månader sedan #256209 av w200i
[i:389whdf0]”Hmm...
I korhet: vad baserar du de åsikterna på?
Egna erfarenheter, kunskap om farmkologi, andras erfarenheter?”[/i:389whdf0]

Egna erfarenheter och självlärd inom farmakologi.
En bra bok om farmakologi är Psykofarmaka : läkemedelsbehandling av psykiska sjukdomar / Odd Lingjærde ; översättning: Christina Bengtsson ; faktagranskning: Finn Bengtsson

Det är faktiskt flera andra gäster o användare, som också haft stora problem med att sätta ut Zyprexa. Den gemensamma nämnaren har hitintills varit att vi har fått Z på felaktiga indikationer, eller alldelens för länge.

Som jag ser det är det bästa du kan göra om du vill sätta press på läkaren, att i samförstånd sänka dosen och därefter med måendet konstatera att du fick rätt! :D
Mer
14 år 5 månader sedan #256276 av Admin1
Sömnstörningar, när man sätter ut antipsykotika brukar normalt bara vara i 1-2 veckor. Läs mer om utsättning av antipsykotika eller neuroleptika i FASS:
www.fass.se/LIF/produktfakta/fak ... leID=43748
Dina sömnproblem kan inte orsakas av amfetaminet, som du får mot ADHD? Det kan ju ha en uppiggande effekt.

Zyprexa kan användas ibland mot depressioner och ångest om inte de vanliga medicinerna ger effekt. Idag används nog oftare Seroquel, som har mindre viktökning än Zyprexa och bättre bevisad effekt på ångest och depression.