Zyprexa: utsättningssymtom > sömnproblem

Mer
14 år 5 månader sedan #258357 av Derrick

w200i skrev: ”Kan man vara supertrött på bara 5 mg, eller även 2,5 mg för den delen???”
Jag blev som en riktig zombie (”suppertrött”), på endast 2,5 mg Zyprexa.

:D
Det ger gott hopp och motivation tills jag får reda på hur det är för mig!

w200i skrev: Efterföljande, ”dvs typiska biverkningar av Zyprexa. Dessa biverkningar är sannolikare, då en icke-psykotisk eller icke-manisk person tar Z." Är mina egna teorier och funderingar.

Bra att du påpekar det.

w200i skrev: Fundera över hur du justerar dina mediciner och ta hand om din själsfrände! :hjärta

Will do.

Nissegossen:
Instämmer!
Simma lugnt!
Mer
14 år 4 månader sedan #260770 av Derrick
Håller fortfarande på och slutar och har fortfarande väldigt stora sömnproblem. Jag är regelmässigt vaken 20h/dygn, och har varit i 3 månader nu, men undantag för en paus jag tog på 5 dagar för två veckor sedan.
Börjar nu bli riktigt sliten igen och...

FRÅGOR - medicin för att hålla mig sovande
Är det troligt att jag kan få hjälp att sova längre med Theralen eller Propavan (jag har dem hemma)? Eller är "abstinensen" för stark? Tidigare (innan jag sänkte) när jag haft problem med att jag vaknat upp för tidigt så har de inte hjälpt mycket, jag blev bara väldigt trött och borta i i skallen i allmänhet (även dagen efter), så vill inte ta dem i onödan.
Vilken av dem är i så fall bäst?

//D
Mer
14 år 4 månader sedan #260808 av Admin1
Troligen kommer både Theralen och Propavan fungera mot dina sömnbesvär. De har liksom Zyprexa antihistamineffekt som ger den sömngivande effekten. Jag har använt Propavan och jag är mycket nöjd med preparatet. Men använd inte både Theralen och Propavan utan bara ett av dem, eftersom de verkar på samma sätt.
Mer
14 år 4 månader sedan #260916 av Derrick
Ok, bra.
Tack.

//D
Mer
14 år 3 månader sedan #269902 av Derrick
Innehåll: Om de svåra sömnproblemen från sista Zyprexa-utsättningen + det som de medför

Nu är det riktigt jobbigt att inte få sova så mycket.
w200i: Det verkar stämma även för mig att sista Zyprexan är svårast att sätta ut. Det är snart 3 veckor sedan jag satte ut den och jag har fått ännu mindre sömn sen dess. Tidigare låg den på 4-5h/natt och senaste tiden har den varit nere i 3-4h/natt vilket alltså innebär att jag är vaken 20-21h VARJE dygn. Dessutom så har jag i princip gett upp att försöka hålla någon dygnsrytm, det är bara att sova när jag kan som gäller, vissa dagar är helt absurda. Det spelar i o f sig inte så stor roll när det är så lite tid jag sover.
Förra natten sov jag 3h 15 min och natten innan dess 2½h, nu till natten (vid 6-tiden till morgonen) ska jag prova ta 50 mg propavan, hoppas jag får sova många timmar, är dock lite skeptisk, 25 mg gav bara någon timme extra sömn och kostade väldigt trötthet dagen efter.

Jag tror det här är första dagen under utsättningen som jag tänker på allvar att jag kanske är lite deprimerad. Självbild och framtidssyn är de mest tydliga tecknen på det. Dessutom har jag stark ilska, irritation och lite oro.

Jag hoppas verkligen att det inte håller på längre än de fem veckor jag tror att det ska ta. Fyra veckor tog det efter förrförra sänkningen men efter förra sänkningen så hade det inte blivit bättre efter fem veckor. Nu tar jag dessutom det sista av skiten. Någon som har en kvalificerad gissning?

Nu ska jag zoombieleva resten av natten utan att kunna göra något vettigt eller nöjesfullt. :((
/Derrick
Mer
14 år 3 månader sedan #269903 av Derrick
Tillägg

Jag träffade en läkare för första gången under utsättningen förra veckan.
Hon, som var underläkare, verkade inte riktigt tro på att sömnproblemen var orsakade av Zyprexa. Som lösning föreslog hon en annan antipsykotisk medicin(!): Nozinan.
Jag skippade givetvis det.

På frågan om hur lång tid det tar för hjärnan att återhämta sig helt efter sista tabletten är tagen sa hon: några dagar.
Enligt följande obekräftade uppgift så tar det ca 2 månader, någon som vet något om detta??
“My family doctor has now told me that certain neurons in my brain that regulate appetite and nausea are absent as a result of 4 years of zyprexa. He told me that they will rebuild, but that it will take time. He suggested that two months sounds like a reasonable timeframe for this.”
Källa: www.medhelp.org/posts/Mental-Hea ... how/268327

Verkar teorin stämma med det ni vet?
Teorin: "certain neurons in my brain that regulate appetite and nausea are absent", "they will rebuild, but that it will take time".

//D