Zyprexa: utsättningssymtom > sömnproblem

Mer
14 år 5 månader sedan #256114 av Derrick
Kände inte till Seroquel, är dock skeptisk till att ta annan tung medicin, försöker rensa upp. Har rensat upp sedan i mars i år! (JÄVLA benzo som läkaren skrivit ut!) 8O

[u:32hx9y0x]Biverkningar [/u:32hx9y0x]
Jag är alltid trött. Väldigt väldigt trött och har varit länge - det är kanske det som har förstört det mesta av mitt liv de senaste åren. Misstänker att Zyprexa är en bov i dramat. Sen dåligt med känslor, trög och ingen sexlust. Alla dessa har jag åtminstone stundvis fått ganska tydliga indikationer på att de har blivit bättre, det är dock svårt att säga när jag också är trött av sömnbrist. Enligt läkaren tar det två månader innan man blir mer skärpt i huvudet, vilket det tog innan indikationerna kom och som synes sätter jag ut långsamt.

[u:32hx9y0x]Diagnos och sjukdomshistoria [/u:32hx9y0x]
Jag har inte Schizofreni men eftersom jag har läst en del inlägg här om Zyprexa och ni verkar vara de bästa i Sverige på den så därför joinade jag. :) AD/HD och ospecifik personlighetsstörning (hemsk benämning, som egentligen bara betyder att man har mycket problem) är mina diagnoser. Har haft problem sedan tonåren (är 33 år nu) med depressioner och ångest. Men det var först någon gång efter 20-årsåldern som tröttheten kom, kanske (förhoppningsvis) i samband med Zyprexa. Han skrev ut den för att stärka den antidepressiva behandlingen men jag har också haft den mot GAD. Vidare har jag haft sömnstörning, främst i form av insomningsproblem, under 8-9 år. Ungefär lika länge som jag tagit Zyprexa, och skulle bli välidgt glad om även det direkt eller indirekt berott på Zyprexa. Har någon erfarenhet av det så berätta gärna. :?:
Jag tar amfetamin för AD/HD men är ändå väldigt trött. Klarar max att jobba på 25%.

Varför har jag inte tänkt på det tidigare med tröttheten och Zyprexa?. Jag vet inte när det kom in i FASS att den kan orsaka "Extrem trötthet" och "sömnighet" (någon som vet?). :?: Jag brukar kolla upp mediciner. Sen hade jag depression när jag började med Zyprexa så jag var väldigt trött redan. Sen verkar den jävligt lömsk (rätta mig gärna om jag har fel!), jag minns inte riktigt hur det var själv, men enligt någon så kan det ta ganska lång tid innan biverkningarna sätter in med större kraft. Svårare att se orsak-verkan.
Mer
14 år 5 månader sedan #256116 av Geta
De flesta äldre antipsykotika gav trötthet.
Mer
14 år 5 månader sedan #256119 av Derrick

MsTibbs skrev: Mina sömnsvårigheter har försvunnit i princip helt sedan jag började med Zyprexa, nu i 2,5 månad ungefär har jag bara tagit insomningstablett två gånger! Min tanke är då, att om jag skulle sluta med Zyprexa, så lär insomningssvårigheterna komma tillbaka. Har du haft sömnproblem innan Zyprexa?


Jag är ganska säker på att det är utsättnignen av Zyprexa som orsakat det och inte "Rebound effect" (återkommande symtom). Dels för att många andra har rapporterat det och dels för jag inte hade problem med att just få sova ut innan jag började med den för 8 år sedan. Och dels för att det är ännu värre första tiden jag sänker än nu. Jag blir pigg av att sänka den, jag sov 4h på tre nätter (vaknade upp för tidigt) och var ändå på ett sätt pigg!

Det är skönt att det fungerar för dig, det är jobbigt med sömnproblem. Men om jag får råda dig så var uppmärksam på det jag beskrev i det meddelandet jag skrev alldeles nyss under "Biverkningar". Den är lömsk, tror jag.
Mer
14 år 5 månader sedan #256131 av Nissegossen
Derrick, den terapeutiska effekten som antpsykotika för seroquel ligger på ca 600 mg och jag förordar inte starkare än 50mg för dig till att sova på om du för tillfället har svårt att sova en hel natt, ta sedan och sätt ut ett läkemedel i sänder och seroquel är icke vanebildande, som tyvärr benzo är.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 5 månader sedan #256138 av w200i
Om man har tagit Zyprexa i flera år skulle jag rekommendera att i början sänka i steg om 2,5 mg och stå på samma dos i kanske tre månader.

Jag tycker således att du har sänkt alldeles för snabbt.
Jag tycker absolut du ska stå kvar på samma dos till sömnen har stabiliserats, möjligen skulle du tvärtom gå upp i dos till 7,5 mg. Försöka stabilisera sömnen och efter det sänka försiktigare.

Det var förmodligen helt vansinne att skriva ut Zyprexa på indikationerna depressioner och ångest! Skriver man ut z på dessa indikationer ökar förmodligen bara problemen och medicinen blir såldes ett självspelande piano. :evil:

Ångest är en biverkning som ofta rapporteras av patienter som tar neuroleptika (t ex Zyprexa).

Det är ju omöjligt att säga vad dina problem beror på, men allmänt är ju sannolikheten för problem med Z stor vid fel diagnos (t ex depressioner, ångest).

Rätt använd tror jag att z är en bra medicin, eller i mitt fall i det första året av fyra!
Mer
14 år 5 månader sedan #256142 av Nissegossen
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?p=2561...php?p=256133#p256133 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum