Akineton

Mer
10 år 7 månader sedan #612462 av Eos
Svar från Eos i ämnet akineton
Jag har fått ordinerat Akineton 2 mg 2 ggr per dag mot skakningar i händerna. Jag märkte att jag blev lugnare, men märker ingen skillnad vad det gäller skakningarna i den här dosen.
Det som skrämmer mig är att jag fick dåligt närminne, som det också står om tidigare i den här tråden. Ruskigt dåligt minne alltså och det varade i många timmar efter intag av akineton.

Ni som tar akineton har ni också fått dåligt minne? Och hur handskas ni med det?

Jag ska sätta ut litiumet om en månad och då hoppas jag skakningarna i mina händer försvinner och att det inte blivit nåt "fel" i min hjärna pga litiumet. Jag hoppas också att jag inte ska behöva akineton när jag fasar ut litiumet. Men jag tar dock många mediciner och skakningar är en vanlig biverkan.
Mer
10 år 7 månader sedan #612661 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Akineton
Mot litium-tremor brukar man ibland använda betablockerare, som propranolol, som inte stör närminnet.
cpnp.org/resource/mhc/2012/01/li ... ed-tremors
Mer
10 år 7 månader sedan #612664 av Geta
Svar från Geta i ämnet Akineton
Musiker i symfoniorkestrar brukar få betablockerare.
Mer
10 år 7 månader sedan #612695 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Akineton
Eos, ja, Akineton gör att ditt närminne blir radikalt sämre, så att du kan påbörja en mening, men sedan inte fullfölja den pga att du inte kommer ihåg början på meningen. detta tillstånd kommer speciellt om man överdoserar Akineton. Två ggr två tabletter om dagen är in get att säga om, utan det du kan göra för att förbättra ditt minne, är att du tar en och en med fyra timmars mellanrum och kanske att du tar två på morgonen och sedan fördelar de återstående två över dagen. Varför, jo verkan av en tablett sitter i i fyra timmar. Jag själv har två på morgonen samt tre stycken jag fördelar jämnt över dagen.

Jag tar den sista vid fyra tiden på eftermiddagen, då Akineton är uppiggande och annars stör nattsömnen.
Akineton är mot stelhet och inte mod darriga händer. Det kommer sig av andra mediciner som ger darriga händer och Akineton gör dig visserligen avslappnad men påverkar inte darrningar. Jag har också darrningar i händerna då pga ganska mycket alkohol, men som slutar när jag läger av att dricka.

Om du upplever dig ha besvär av dåligt minne får du ägna dig åt strategier för att komma ihåg. Det som brukar hända är att du tänker göra en sak, men på vägen kommer du att tänka på något annat och gör det och glömmer totalt det som du egentligen ville göra. När det är så för mig, gör jag den grej som är allra viktigast och har jag då glömt den andra saken och vet med dig att du glömt något, gå tillbaka till den plats du var när du tänkte på vad du skulle göra och då återkommer för det mesta den tanken.

Är det ett namn eller annat ord, som du glömt förknippa det då med något annat och kom på en synonym till ordet och koppla samman det med något du gör på rutin varje dag.

Att jag sitter här och berättar om det, kanske inte hjälper dig, men hitta på något eget som gör att du kommer ihåg vad du skall göra.

Fråga istället om betablockerare mot darrningarna, det borde fungera bättre för dig.

Jag själv har stått på Akineton sedan 1974 och då var jag 24 år gammal och nu är jag 63 och kan fortfarande komma ihåg trots det dåliga närminnet.

Det är på plats att varna dig för att överdosera Akineton. Överdoserar du får garanterat olustiga känslor, jag vill skarpt varna för det. Missbruk av Akineton kan relatera i en Akineton psykos och den medicinerar inte doktorn mot. Han vägrar i så fall och du får då klara dig själv ändå.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 7 månader sedan #612699 av Eos
Svar från Eos i ämnet Akineton
Admin1,
Nissegossen,

Tack för era svar!

Jaså akineton är muskelavslappnande och hjälper inte mot darrningar? Jag kände ju själv att jag inte blev så värst hjälpt från darrningar. Men ibland är mina darrningar så kraftiga att jag inte tex kan laga mat typ hålla i en kastrull med vatten. Sådana kropssryckningar tyckte jag akineton hjälpte emot.
Jag ska fråga min läkare om betablockerare istället.
När jag ska sluta med litium kanske darrningarna försvinner? Hoppas inte darrningarna i händerna är en hjärnskada.
Tack för varningen nissegossen, jag ska inte överdosera.
Mer
10 år 7 månader sedan #612972 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Akineton
Blir dina darrningar förvärrade, när du blir stressad? Betablockerare som Propranolol är särskilt bra mot stress-darrningar.