Seroquel - era erfarenheter?

Mer
14 år 5 månader sedan #257535 av maskrosman
Hejsan.
En psykiater tycker att jag ska börja äta Seroquel, en liten dos (tror hon sa 50mg). Eftersom jag är fullständigt skräckslagen inför vissa mediciner och kanske framför allt antidep/antipsykotika tänkte jag höra vad ni har för erfarenheter av Seroquel. Både positiva och negativa.

För tillfället äter jag inga mediciner alls sedan drygt ett år tillbaka, men eftersom jag har så svårt att bli lugn i mig själv funderar jag på om det finns något som jag kan må bättre av och som inte ger för negativa biverkningar. Paniken lurar ständigt inom mig som en inre djävul och jag flyr möten med människor så långt det är möjligt.
Tacksam för lite tips. Vet inte hur jag ska få mod att äta djävulspiller igen :rolleyes: men jag måste få bort paniken och må bättre på nåt sätt.

Givetvis ska jag också kika på det som redan står skrivet om seroquel här på forumet.

mvh

Maskis
Mer
14 år 5 månader sedan #257537 av w200i
Svar från w200i i ämnet Seroquel - era erfarenheter?
Om du inte är, eller som profylaktisk behandling, ”manisk” eller ”psykotisk” tycker jag absolut inte att du ska ta neuroleptika t ex Seroquel. Du riskerar bara att få (ännu) mera problem.

Försök att jobba mycket med samtalsterapi och eventuellt lägga till en antidepressiv medicin vid behov. De har mycket mindre biverkningar samt indikationen ångest.
Mer
14 år 5 månader sedan #257546 av Geta
Svar från Geta i ämnet Seroquel - era erfarenheter?
Välkommen tillbaka maskrosman!
Det var inte igår som du postade på Viska eller
närmare bestämt september 2007.
Har funderat på var du har varit.
Att ha svårt att träffa människor känner jag i gen mig i.
Ett tag tog jag antidepressiva men den hade ingen
nämnvärd effekt på kontaktångesten.

Roligt att du är tillbaka!
  • /j
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #257552 av /j
Svar från /j i ämnet Seroquel - era erfarenheter?
man blir lugn av den. Jag tog den på kvällen ett tag.

Det är en väldigt lugnande medicin, allt jag kan säga
Mer
14 år 5 månader sedan #257558 av Nissegossen
:lol: Hej, välkommen tillbaka, maskis!
Jag har seroquel för att sova på. Fick den rätt nyligen och den passar perfekt för mig att sova på. Tror den terapeutiska dosen ligger på ca 600mg vid psykossjukdom.

Jag är precis som du ordinerad att ta 2st 25mg tabletter och jag kan ju säga att på 50mg slocknar jag bara jag lägger huvudet på huvudkudden efter 20 minuter. Man blir lite seg dagen efter, men lugn blir man! :mrgreen:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 5 månader sedan #257563 av maskrosman
Tack Geta, det värmde :). Nej det var verkligen inte igår. Jag kikade lite på mina gamla poster när jag loggade in idag och blev smått förskräckt över att jag helt glömt att jag skrivit dem, så jag undrar lite själv var jag varit. Är det lättare för dig numera att träffa folk? Vad var det i så fall som hjälpte dig?

"j" skriver att man blir lugn och det låter ju bra iofs. upplevde du några jobbiga sidoeffekter av den? blir man så lugn/trött även på dagtid att det är svårt att släpa sig ut och göra saker, även om man tog tabletten på kvällen?

w200i: tack för åsikten. kanske är jag ev. manisk (alternativt tvångsmässig) men behöver kolla upp definitionerna för att friska upp minnet. helst undviker jag ju neuroleptika också, men den där psykiatern insisterar. Kanske är Lyrica ett alternativ istället? Fast Fass beskrivning av Lyrica verkar lika skrämmande som Seroquel tycker jag nog. Jag gick i psykodynamisk terapi i 2 år utan att det gav något direkt resultat. jag tror inte det funkar när man är så förvirrad som jag var/är. eventuellt hade det funkat bättre om terapeuten tagit "rodret" och tagit upp de saker som jag behövde få öppna mig om, eftersom jag inte klarade det själv utan mest satt i min egen värld och inte visste vad jag skulle säga.

"allafall": tror jag låter bli den typen av experiment :). men du skrev en gång för längesen något i en annan post som jag tycker var väldigt intressant: "Verkligheten är det som inte försvinner om du slutar tro." Om ens "tro" i själva verket är en massa överdrivna rädslor för allt möjligt så verkar verkligheten skön som omväxling.

Ps. Hej och tack Nissegossen. Det var längesen!