Byte av Zyprexa till Invega

Mer
14 år 4 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #259232 av Nissegossen
Jag gjorde ett sök på invega och då kronisk huvudvärk och fann dessa

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
14 år 4 månader sedan #259323 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byte av Zyprexa till Invega
Jag gjorde en sökning på engelska och hittade en kille, som hade haft huvudvärk i 6 månader av Invega. Eftersom du haft huvudvärk så kort tid kan det ju vara annan typ av huvudvärk du fått. Jag tycker att du skall avvakta ett par veckor för att se om huvudvärken består.
Mer
14 år 4 månader sedan #259349 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Byte av Zyprexa till Invega
Vem vill gå med huvudvärk i sex månader ? Att den personen inte bytt preparat. Som tur är har jag inte fått någon huvudvärk av Invega.
Mer
14 år 4 månader sedan #259414 av igelkotten82

Admin1 skrev: Jag gjorde en sökning på engelska och hittade en kille, som hade haft huvudvärk i 6 månader av Invega. Eftersom du haft huvudvärk så kort tid kan det ju vara annan typ av huvudvärk du fått. Jag tycker att du skall avvakta ett par veckor för att se om huvudvärken består.


Har inte haft huvudvärk något mer så möjligtvis var det en tillfällig reaktion på en ny substans, eller så var det vätskebrist. :D

Allt fungerar bra, emellertid har jag gått upp ungefär två kilo sedan i måndags, och då frågar jag mig: är 7.5 mg Zyprexa + 3 mg Invega mer antipsykotika än 10 mg Zyprexa? På måndag kommer jag äta 6 mg I + 2.5 mg Z. Värt att nämna är att jag pendlar i vikt ofta, och jag har vägt mer på 10 mg än på 12.5 mg, dock brukar jag gå ned initialt... Jag kommer avvakta, men det vore ändå intressant att veta om den antipsykotiska effekten är högre eller lägre just nu? Och till Invega-patienter: gick ni inledningsvis upp lite i vikt?

Mvh
Douleur
  • neue
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #259445 av neue
Svar från neue i ämnet Byte av Zyprexa till Invega
Jag minns inte om jag gick upp något initialt, men under loppet av två år så har jag tappat åtta kilo utan att hålla någon särskild diet. När jag stod på zyprexa gick jag upp rejält. Invega har haft mycket bra effekt på paranoida symptom och ångest. Lite småtrist och oengagerad vardag är väl en nackdel. Jag har inte märkt av någon direkt sexuell dysfunktion, men lite mindre intresse.
Mer
14 år 4 månader sedan #259452 av igelkotten82
neue,

Ja, känner igen det där med intresset, eller snarare, avsaknad av intresse. Men då jag har en stark libido jämnar det liksom ut sig, haha... Så även med Zyprexa faktiskt. Får se vad 6 mg leder till, vill verkligen inte ha erektionsproblem mer än jag redan har, men jag antar att det finns en baksida med det mesta.

Berätta gärna mer om viktminskningen, motionerar du? Äter du vanlig kost överlag? Hur är det med sötsaker? Funderar kring om jag bör lägga om kosten, fast det kommer jag troligen göra ändå. + 45 kg är inte önskvärt för någon, siffran kan dock vara felaktig eftersom man utvecklas mycket från 18 års ålder till 22 års ålder. Min förhoppning är bara att jag får en rättvis chans att sänka blodtryck och vikt vilket Zyprexa förvägrat mig. Att tappa 1/3 eller åtminstone 1/4 skulle vara underbart.

Tack för ditt svar.