Vem behöver mediciner?

Mer
12 år 2 månader sedan #469499 av ensamflickan
Tror säkert att det skrivs ut massor av preparat i onödan. Men just nu behöver jag min anti-psykotika. Mitt vårdteam varnade mig för att sluta - de sa att jag skulle bli sämre. Vilket jag också blev. Så nu tar jag medicin igen - även om jag som de flesta andra hellre levde utan dem.
Mer
12 år 2 månader sedan #469512 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vem behöver mediciner?
ensamflickan,

Det är ju generalgenomgående med den här sjukdomen att det är biverkningarna av medicinerna man vill bli kvitt och att man inte mår så bra fysiskt sätt på den. Man upptäcker dock efter att ha satt ut medicinen några ggr att man behöver medicinen för att inte gå huvudstupa rätt in i en psykos igen. Jag har numera alltid följt läkares ordination, men jag har numera ett stort inflytande på min medicinering och kan bestämma dosen själv tillsammans med behandlande sjuksköterska eftersom jag får injektioner.

En psykos kan rent ut sagt vara livshotande. Jag undviker med näbbar och klor mig från ett allvarligt recidiv, för att jag skulle kanske inte överleva en psykos till. Jag har nu hållit mig ifrån inläggning sedan 1986.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum