ny på viska

Mer
18 år 5 månader sedan #27931 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ny på viska
Välkommen till sajten!

Det finns några andra här som har haft problem med missbruk. Det är ganska vanligt att ha problem med missbruk vid schizofreni. Tänk på att undvika knarket i fortsättningen för det ökar risken för återfall i psykos med 3-4 gånger dvs du blir ganska ofta psykotisk och paranoid då, vilket ökar risken för hemlöshet samt att få rättspsykiatrisk vård.

Man brukar ganska snabbt märka om Zyprexa ger effekt, men ibland kanske det kan ta några veckor. Om du inte får effekt av Zyprexan så byter de nog till ett annat preparat. De byter preparat ganska ofta. De flesta här har prövat ganska många olika antipsykotika.
Mer
18 år 5 månader sedan #28029 av Khujo2001
Svar från Khujo2001 i ämnet ny på viska
jag tror att det blir bättre när jag e klar med min praktik (om 2 veckor) klarar inte av allt folk på jobbet för tillfället, tycker att alla tittar konstigt på mej opratar o skrattar åt mej.. det är en kamp varje dag.. har haft zyprexan 2 v nu men ska väl försöka ha tålamod o invänta effekt.. Men jag vet att Xanor hade hjälpt mej det har det gjort innan när jag har haft avtändning o liknande. om jag nu ändå måste ta zyprexan i flera år framöver varför kan jag inte lika gärna få t. ex Xanor?
Mer
18 år 5 månader sedan #28034 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet ny på viska
Kul att du har en praktikplats! Hoppas att det går bra, och att det ordnar sig med medicinen...
Mer
18 år 5 månader sedan #28043 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ny på viska
Khujo2001,

Om du får känslan att folk tittar och skrattar åt dig. Fråga dig själv vilka bevis du har för att det verkligen är så. Försök också hitta bevis för att det inte är så. Gå igenom bevisen och formulera en ny tanke t.ex. De skrattar förmodligen åt något helt annat och jag bara inbillar mig. Genom att vara kritisk till sådana där tankar, så kan de minska och även helt försvinna.
Mer
18 år 5 månader sedan #28051 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet ny på viska
Tyvärr får du nog inte benzo, xanor, som stämplad knarkare.
Det är ganska bedrövligt faktiskt.

Däremot kan man ju bara ta dem en begränsad period, när det är som allra värst, att äta benzo i åratal var dag fungerar inte alls bra.

Jag tycker du ska ligga på lite och mena att du inte orkar med ångesten, det är risk för att du börjar knarka igen, påpeka också att detta psykproblem uppkom månader efter du slutat knarka och fråga om du måste vända dig till den illegala marknaden och åter förstöra ditt liv för att få någorlunda sinnesfrid.

Men just nu är det bara att härda ut. det är ju helg. Gläd dig åt det!
Mer
18 år 5 månader sedan #28084 av Khujo2001
Svar från Khujo2001 i ämnet ny på viska
Admin och Undrande, tack för tipsen!
Problemet med bevissökandet är väl att min hjärna hela tiden konstruerar bevis för att det är mej det handlar om när folk viskar o skrattar även om jag är medveten om att det är så, så kan jag inte avfärda det. Är helt slut när jag kommer hem av allt "bevissökande" och att gå igenom vad folk har sagt till mej under dagen.
Har en läkartid den 20 december så jag har tänkt försöka bita ihop tills dess. Men om det inte har blitt bättre då, så ska jag försöka ligga på om benzo el. liknande iallafall över en kortare tid.. Men jag tänker bara att han kanske blir misstänksam om jag föreslår det, att det är bättre om han (läkaren) föreslår det själv?