Har du hämtat ut Aripiprazol denna månad?

Mer
7 år 10 månader sedan #837328 av Admin1
Skåran i mitten är för att kunna dela tabletten. I länder där medicinen är dyrare, brukar man köpa dubbel styrka och halvera tabletten och då halveras medicinkostnaden. Når du plockar ut tabletten ha ett papper under så att alla flisor samlas upp på pappret.
Mer
7 år 10 månader sedan #837330 av krokus
Har för mig att någon på Viska, kan ha varit Fantasio, som skrev att den aktiva substansen inte behöver vara jämt fördelad i tabletterna. I så fall blir dosen olika från dag till dag, om man delar den i skåran alltså.

Jag kommer nog att gå till apoteket och "klaga" ändå. Av de Aripiprazoltabletter jag har tagit har Krka varit bäst.
Mer
7 år 10 månader sedan #837332 av Geta
Fantasio har tillverkat tabletter.
Mer
7 år 10 månader sedan #837333 av Admin1
Det var en på apoteket som hade sagt det åt någon här, men om det var sant, så skulle mittskåra inte finnas och tabletter inte få delas. Det finns ännu inga sådana rekommendationer från Läkemedelsverket.
Mer
7 år 10 månader sedan #837335 av Geta
Det var nog jag. Mina tabletter med zopiklon eller imovane 5 mg har ingen mittskåra.
Jag klyver dem i tablettdelare. På apoteket sa de att det inte är säkert att medlet i
tabletten är jämnt fördelat. Då sa jag att man får hoppas på placebo. Fantasio har
tidigare förklarat att det verksamma ämnet i tabletter kan vara ojämnt fördelat.
Mer
7 år 10 månader sedan #837337 av Admin1
Frågan är om skillnaden har betydelse. Om man medicinerar varje dag, så blir dosen rätt om man ser det på två dagar. Sedan har man medicinen i kroppen som reservoir och det utjämnar mindre skillnader så det knappt märks. Det är väl medicinering vid behov där det kan ha betydelse.