Anklagad för benso-missbruk?

Mer
18 år 3 veckor sedan #37943 av Abzu
En internet-bekant till mig påstår att jag "missbrukar" benso-preparat, dvs lugnande medel. Det anser dock inte jag.

På min ordination står det "en tablett vid oro", det står ingenting om hur ofta eller hur många jag får ta.
Jag tar 1 eller 2 stycken, nån enstaka gång tar jag ytterligare en tredje om jag inte uppnår bra effekt.

Jag tar lugnande en till två gånger i veckan ungefär och skriver alltid på upp i min dagbok när jag tar lugnande, för att jag inte skall ta det för ofta.
Ibland kan det går en vecka eller två utan att jag tar en endaste lugnade tablett.

Låter det här som missbruk?

Jag tycker inte det. Men tydligen anser vissa att man är missbrukare enbart för att man får benso-preparat utskrivet.
Mer
18 år 3 veckor sedan #37945 av jennynen
Jag tycker inte att det låter som ett missbruk. Men jag tror också att man alltid bör vara försiktig med benzo just för att de är så beroendeframkallande...
Mer
18 år 3 veckor sedan #37946 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Anklagad för benso-missbruk?
Precis! Och försiktig är jag ju också.
Jag frågade min läkare om hon såg nån risk för missbruk i mitt användande av lugnande, men det gjorde hon inte sa.
Ändå säger min internet-bekant att "du kan själv inte veta om du missbrukar".
Mer
18 år 3 veckor sedan #37948 av jennynen
Det kanske är sant att det är lätt att vara blind inför sitt eget missbruk. Men om du inte känner en massa sug eller abstinens och om din läkare inte ser något problem med det hela så tycker jag inte att du behöver lyssna på din internet-bekanta. Hon eller han kanske är lite känslig kring just det samtaklsämnet pga något han eller hon varit med om och överreagerar. Du verkar inte ha någon anledning att känna dig skyldig. Det är tomma anklagelser!
Mer
18 år 3 veckor sedan #37949 av Isa-Alise
Det låter som att du använder dina lugnande tabletter på ett klokt sätt...
Mer
18 år 3 veckor sedan #37950 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Anklagad för benso-missbruk?
Jag är mest arg och ledsen över att bli anklagad på det sättet.
Jag gillade min bekant innan, men nu ska jag nog säga upp kontakten med henne tror jag. Hon verkar föra över sina egna problem på mig.