Anklagad för benso-missbruk?

Mer
18 år 3 veckor sedan #37955 av Isa-Alise
Kanske det är lite synd att säga upp kontakten med en vän om inte kontakten är väldigt dålig... en konflikt kanske kan redas ut och vänskapen fortsätta...
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #37958 av
Svar från i ämnet Anklagad för benso-missbruk?
Abzu,

Vad är det för preparat Du tar?

Jag tar o.5 mg Iktorivil o 2.5 mg Zyprexa. Kallar det inte förmissbruk, men mår inte så bra ändå.
Jag tror knappast mediciner ska anses som botemedel,snarare lindrare...

mvh/Björn
Mer
18 år 3 veckor sedan #37960 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Anklagad för benso-missbruk?
Jag får Sobril/Oxazepam 15 mg och det har jag haft som behovsmedicin på oro och ångest i ca 5 år nu och ingen av mina läkare har nånsin sagt nått om att jag tar för mycket eller för ofta, inte ens när jag frågat rakt ut.
Mer
18 år 3 veckor sedan #37969 av Undrande
Nepp. Inte det minsta.
Du använder de precis som man ska.
Normalt kan man ha dem i flera år med god effekt om man tar det försiktigt och brukar vid "läge" som inte är som ett tillfälle att utbringa en skål för en alkis.

De är någon som har fått för sig att man blir beroende som på heroin för att avtändningen är lite liknande.

Allså, abzu, din polare tror du tar heroin 1-2 ggr per vecka, och om det inte hjälper tar du en spruta till, typ... :rolleyes:

Jag menar att du ska tänka att hon tänker så, så du inte ska säga upp bekantskapen. För nog skulle du säga till om ngn tog heroin?
Det är bara att dutta med, "ja, du har nog rätt, jag ska tänka på det jag"
O sen ljuger du att du inte tar för henne normalt.

Så här e det numer sen de kom på att det var så farligt.


Så länge patienten fattar vad han håller på med är benzo inte farligt.
Men jag har själv nu samma sort hela tiden i 4 mån, och det är lite mkt.
Jag får ringa och be dem skriva ut ngt starkare.
Mer
18 år 3 veckor sedan #37975 av flisan
Hej

Det var någon som sa till mig att om man bara tar lugnande när man har riktig ångest och inte står ut, så är det ingen risk att bli beroende. Risken ligger i om man tar den lite då och då för att känna ett rus, för att man tycker att det är lite skönt, och hjälper en att känna sina problem.
Men det låter som att du bara tar lugnande när du verkligen behöver och att du har koll på läget. Tror inte du behöver oroa dig.
Din kompis har nog inte förstått alls.Kanske måste denna på egen hand ta reda på mer info, det kanske inte hjälper vad du säger.
Mer
18 år 3 veckor sedan #37977 av Lithia
flisan,

Man blir beroende av bensodiazepiner om man tar dem tillräckligt ofta även om man bara tar dem vid extrem ångest.