Anklagad för benso-missbruk?

  • a
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #38013 av a
Svar från a i ämnet Anklagad för benso-missbruk?
Benso är inte att leka med om man tar det dagligen i flera måndader eller års tid. Om man som jag låg inlagd på behandlingshem skrev läkaren intye gärna ut "vid behövs medicen" så för min del blev det sobril 3xdagligen plus sömntabletter. Krobben vande sig gansska snabbt och inom Ett år hade jag mängder med abstinensbesvär utan att ens höjt dosen. S.k. toleransabstinens har jag försttt nu i efterhand, just då visste jag inte mycket om benso och varken jag eller vårdarna hade någon förklaring på mina nya skumma symptom. 3 år senare gjorde jag mitt första försök att sluta. trappa ner i 3 månader men det slutade i katastrof, Kramper, panikattacker, sömnlöshet, helt rubbade sinnesintryck och tillslut var jag på gränsen till psykos. Får att ens klara av att äta och sova fick jag börja med stesolid ist vilka jag nu håller på att trappa ner. Har minskat min dos succesivt i 4 månader, har en månad kvar och denna gången kommer inget förutom livshotande tillstånd hindra mig från att sluta, benso är nog en av dom lömskaste drogerna som finns och kanske den med de mest sega och utdragna abstinensbesvären som dessutom ofta finns där innan man ens börjat minska sin dos. Visst kan dom för många vara bra mycket tillfälligt eller om man bara tar dom någon gång i veckan. Men att stå på en dos som innebär att man alltid har rätt mycket av drogen i blodet under lång tid leder för de allra flesta till en mängd negativa effekter.
Mer
18 år 3 veckor sedan #38014 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Anklagad för benso-missbruk?
Jag litar mer på min läkares ord när det gäller min användning av benso än min internet-bekants, även om hon vet väl hur benso fungerar då hon själv fått det. Hon är ingen läkare och har aldrig träffat mig och jag anser inte att hon kan bedömma min användninga av lugnande bättre än min läkare.
Mer
18 år 3 veckor sedan #38017 av Oktober
Jeg ble også anklaget for Benzomisbruk engang og da visste jeg ikke engang hva det var. De tok en urinprøve av meg mens jeg var innlagt på psykiatrisk som testa positiv på både benzo og amfetamin, og jeg har altså aldri brukt noen av delene. Etter det dreide alle samtalene jeg hadde med psykolog og annet personale seg bare om mitt angivelige misbruk. :rolleyes: Jeg husker det som sinnsykt frustrerende at de hang seg helt opp i dette temaet uten å tro på meg når jeg sa at urinprøven var feil.

Etter mye prat fikk jeg ta en ny urinprøve som de sendte til et annet og bedre laboratorie. Det tok evigheter før resultatet kom, men denne gangen var det riktig.
Mer
18 år 3 veckor sedan #38019 av Anki
Svar från Anki i ämnet Anklagad för benso-missbruk?
Benzomissbruk är väl när man tar flera tabletter om dagen under en lång tid så att man blir beroende, inte ngn eller ett par i veckan?

Tycker inte att det handlar om missbruk!!!
Mer
18 år 3 veckor sedan #38031 av Admin1
Jag tror inte du uppfyller definitionen på missbruk för då skall man dosera bensodiazepinerna dagligen och i högre doser än läkaren föreskrivit. Det du beskriver låter som normal användning och inte missbruk.
  • trys
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38376 av trys
Svar från trys i ämnet Anklagad för benso-missbruk?
ja, det är skillnad på beroende och missbruk.
Beroende kan du bli även om du tar den dos som är ordinerad, det är inte kopplat till det på det sättet. Att man tar den ordinerade dosen är alltså ingen garanti för att inte bli beroende.
Missbruk är när du tar fler tabletter än läkaren skrivit ut, eller vad som ses som adekvat för dina, i det här fallet, ångestproblem. Missbrukar gör man oftast för att man blivit beroende.

Det finns en avdelning på Karolinska sjukhuset i stockholm för folk som blivit läkemedelsberoende, det heter TUB-mottagningen. De flesta som ligger där missbrukar antingen bensodiazepiner, eller analgetika (smärtstillande).