Modafinil?

Mer
7 år 6 månader sedan #870275 av Prosit
Svar från Prosit i ämnet Modafinil?
Hej och välkommen. Jag är inte expert, men jag vet att Modafinil är kontraindikation för psykossjukdomar och de negativa symtom som förekommer. Den lär aldrig skrivas ut vid schizofreni i Sverige. Men ingen expert som sagt.
Mer
7 år 6 månader sedan #870277 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Modafinil?
Richard i första hand är det väl bättre att försöka ändra på din nuvarande medicinering först?

Anchored in Christ ✟

Mer
7 år 6 månader sedan #870281 av Burn3r
Svar från Burn3r i ämnet Modafinil?
Tack alla! ;)

Ja vid närmare eftertanke låter det kanske inte så logiskt att skriva ut vakenhetsreglerare till schizofrena..
Jag tror dock definitivt det finns potential, men är ingen expert heller. :)
Mer
7 år 6 månader sedan #870286 av Richard
Svar från Richard i ämnet Modafinil?

zoidar skrev: Richard i första hand är det väl bättre att försöka ändra på din nuvarande medicinering först?

Ja, det lär psykiatern föreslå, så långt kan jag tänka själv... Men, va fan, hela mitt liv styrs av mediciner redan...
Mer
7 år 6 månader sedan #870369 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Modafinil?
Utvärdering av modafinil från 2012:

"Resultatet av granskningen visar att modafinil kan ha positiva effekter på kognition och emotionell funktion i både allmänna populationer och hos patienter med schizofreni. Efter systematiskt utvärdera arbetet med djur och kliniska studier, författarna menar att modafinil förbättrar särskilt arbetsminnet , vilket tycks innebära områden i hjärnan som inkluderar prefrontala cortex och hippocampus. Även om ett antal studierna visade effekten av modafinil i emotionell funktion, banorna berörs i hjärnan är mindre tydlig."

[url:3nmqsn8f]http://www.psychiatry.cam.ac.uk/blog/2012/10/15/modafinil-effects-on-schizophrenia-a-systematic-review/[/url:3nmqsn8f]
Mer
7 år 6 månader sedan #872143 av Richard
Svar från Richard i ämnet Modafinil?

Prosit skrev: Hej och välkommen. Jag är inte expert, men jag vet att Modafinil är kontraindikation för psykossjukdomar och de negativa symtom som förekommer. Den lär aldrig skrivas ut vid schizofreni i Sverige. Men ingen expert som sagt.

Ja, det sa psykiatern också idag när jag frågade efter den. Att den kan trigga igång psykoser. Ytterligare att bättra på sömnhygienen är det som gäller.