Apoteket

Mer
19 år 8 månader sedan #3070 av Geta
Svar från Geta i ämnet apoteket
På senare år tycker jag att apotekspersonalen har förändrats. De verkar nervösa, besvärade och konstiga när medicinen är för förvirringstillstånd.
Har de fått instruktioner om att vara särskilt försiktiga?
Jag tycker inte alls att de försöker sälja så mycket medicin som möjkligt. Jag tycker det verkar som de vill ransonera den.
Detsamma upplevde jag hos optiker. Orsaken till att ha dimsyn ibland kan bero på medicinen. Då jag avslöjade att jag tog medel mot psykos verkade optikern att haja till.
Mer
19 år 8 månader sedan #3079 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Apoteket
Hej!

Jag tror inte apoteken vågar gå ut med information om man ska lämna in recepten en vecka innan. Folk skulle bli förbannade och VD:n skulle troligen tvingas avgå. Det har ju fungerat bra tidigare och med datorstöd borde det ju gå bättre än någonsin.

Jag kan mycket väl tänka mig att bemötandet kan variera mellan antipsykotika och penicillin. Apotekspersonalen kan nog väldigt lite om schizofreni, eftersom det är en liten grupp (0,4 % av befolkningen). Deras kunskaper är säkert bättre än allmänheten, men mycket sämre än inom psykiatrin.

Jag gissar att det genomsnittliga apoteket har max 30 kunder med schizofreni och kanske 120 besök per år. Det blir man inte expert på särskilt som medelapoteket har en hel del anställda som skall dela på dessa besök. En apoteksanställd kanske träffar 1-2 personer med schizofreni i månaden.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3091 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Apoteket
Jag tycker inte att jag blivit annorlunda bemött när jag hämtat ut anti-psykotisk medicin, trots att jag jämt får för mig att apotekarna ska haja till, men det gör dom inte alls.