Ökat antal fettceller?

Mer
6 år 6 månader sedan #980790 av martina
Svar från martina i ämnet Ökat antal fettceller?

Geta skrev: Verkligheten visar något annat. Personer som stått på antipsykotika i många år har en onormal kroppsform. Syskon ser helt annorlunda ut.

Håller med. Oftast mer fett och mindre muskler. Stor buk smala ben.
Mer
6 år 6 månader sedan #980794 av memphis
Svar från memphis i ämnet Ökat antal fettceller?
Jo, har man "fått" fettceller så försvinner de inte. De kan tömmas så de inte ger just nån extra volym, men de finns där och vid minsta överskott fylls de snabbt igen och man blir därför lättare fet om man en gång varit det. Enda sättet att bli av med fettceller är att ta bort dem kirurgi. Men personer som gjort det har kvar sin ätstörning och bygger upp nya fettceller igen, i många fall. Det ÄR mediciner som gjort mig överviktig från första början. Zyprexa. Sen har Lithionit rubbat min ämnesomsättning så jag inte kan äta normalt och hålla vikten. Jag kan nu hålla vikten som den är med kosten och rörelse, men jag går inte ner.
Mer
6 år 6 månader sedan #980796 av Gardenia
Svar från Gardenia i ämnet Ökat antal fettceller?
Så vadå ökar antalet fettceller om man går upp i vikt eller när man går på neuroleptika? Trodde att antalet fettceller var förutbestämt sedan man föddes.
Mer
6 år 6 månader sedan #980801 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ökat antal fettceller?

martina skrev:

Geta skrev: Verkligheten visar något annat. Personer som stått på antipsykotika i många år har en onormal kroppsform. Syskon ser helt annorlunda ut.

Håller med. Oftast mer fett och mindre muskler. Stor buk smala ben.


Det liknar metabola syndromet eller Cushings sjukdom.

Mer
6 år 6 månader sedan #980805 av Gardenia
Svar från Gardenia i ämnet Ökat antal fettceller?
Tror det kan vara så att fettförbränningen upphör ifall levern prioriterar och har fullt upp att bryta ner medicinerna.
Mer
6 år 6 månader sedan #981004 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ökat antal fettceller?
Fetma vid bipolär och schizofreni är inte studerad under långa tidsperioder, som 20 år i denna studie.

Fetma var vanligast vid schizofreni (62 %), men förekom också vid bipolär (50 %) efter 20 år.

Tidig övervikt tyder på att senare kommer fetma.

Antipsykotika var inte kopplad till viktökningen på lång sikt och inte heller typen av antipsykotika eller om antipsykotika användes.

Under 10 års perioden då nyare antipsykotika kom så nådde viktökningen en platå dvs ingen ytterligare viktökning.

www.viska.se/nya-lakemedel/lakemedel/711...izofreni-och-bipolar