Aripiprazol

Mer
6 år 4 månader sedan #997510 av Richard
Svar från Richard i ämnet Aripiprazol
3:e dagen på 5 mg Abilify, eller Lemilvo som den varianten heter. Inte haft några större problem förutom sömnstörningen. Har varit på min dagliga verksamhet o spelat bowling. Somnade dock i onsdags runt kl 08 på morgonen o väcktes av telefonen runt 10. Det var min handledare som undrade om jag ville komma till den dagliga verksamheten, men jo, trots bara 2 timmars sömn så kändes det ok så jag var där från nyvaknad till på plats på 20 minuter.
Mer
6 år 4 månader sedan #997692 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Aripiprazol
Du kanske skulle ta den när du vaknar, så att risken för sömnstörning minskar. Det är bra att bli uppiggad på morgonen.
Mer
6 år 4 månader sedan #997712 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Aripiprazol
På 5mg abilify fick jag dålig sömn, när jag ökade dosen försvann sömnproblemen.

Anchored in Christ ✟

Mer
6 år 4 månader sedan #997750 av Richard
Svar från Richard i ämnet Aripiprazol
Jag tar den på morgonen, o idag känner jag mig ovanligt bra! Mitt boendestöd var här i förmiddags o vi städade lite. Ibland är jag för trött på fredagsförmiddagarna o ringer o säger att hon inte behöver komma. Hoppas att det är medicinen som gör mig bra, o att det håller i sig! Har inga konstiga tankar eller så idag. Tänkte ta några öl, även om det inte är bra när man sätter in en ny psykmedicin, men det struntar jag i...

Har haft lite problem med sömnen i natt igen. Vaknade helpigg runt 03:30, gick upp o tog en cigg o matade katterna. Det gick dock att somna om efter ca en halvtimme.
Mer
6 år 4 månader sedan #998025 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Aripiprazol
Låter bra. Biverkningarna brukar komma direkt medan effekten kommer senare, men efter 2 veckor kan man avgöra om effekt saknas.
Mer
6 år 3 månader sedan #1005016 av Richard
Svar från Richard i ämnet Aripiprazol
Idag har jag hämtat ut 10 mg'are, o höjer därmed dosen med 5 mg.

Jag läste i nyhetsbrevet om spelmissbruk vid schizofreni, o kom o tänka på vad jag läste i FASS om aripiprazol:

Tvångsmässigt spelberoende och övriga impulskontrollstörningar

Patienter kan uppleva tilltagande drifter, särskilt vad gäller spelande, och oförmåga att kontrollera dessa drifter medan de tar aripiprazol. Övriga rapporterade drifter innefattar: ökad sexualdrift, tvångsmässig shopping, hetsätning eller tvångsmässigt ätande, samt andra impulsiva eller tvångsmässiga beteenden. Det är viktigt att förskrivare specifikt frågar patienterna eller deras vårdare om utveckling av nytillkommet eller ökat spelbegär, sexualdrift, tvångsmässig shopping, hetsätning eller tvångsmässigt ätande, eller andra begär under aripiprazolbehandlingen. Observera att symtom som rör impulskontrollen kan ha samband med den underliggande störningen, även om begären i vissa fall rapporteras ha upphört sedan dosen minskats eller läkemedlet satts ut. Impulskontrollstörningar kan, om de inte upptäcks, leda till skada för patienten eller andra personer. Överväg dosminskning eller utsättande av läkemedlet, om patienten utvecklar dylika begär under behandlingen med aripiprazol (se avsnitt Biverkningar).


Nu tror jag inte att jag kommer att börja spela, har ändå inget insatskapital. Har på sin höjd satt nån hundring på nått Eurojackpott när jackpotten varit på över en miljard kr. Typ 2 ggr. Ätstörning har jag dock, men tror inte den förvärras.