Aripiprazol

Mer
6 år 3 månader sedan #1006494 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Aripiprazol
Det måste vara så att namnet Abilify är patentskyddat, men namnet på det verksamma ämnet Aripiprazol är inte det. Då kallar de som kopierar medicinen den för Aripiprazol istället.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
6 år 3 månader sedan #1006528 av Richard
Svar från Richard i ämnet Aripiprazol

Geta skrev: Varför har de bytt till ett så krångligt namn?

Inwatto skrev: Det måste vara så att namnet Abilify är patentskyddat, men namnet på det verksamma ämnet Aripiprazol är inte det. Då kallar de som kopierar medicinen den för Aripiprazol istället.


Den jag fick idag heter Lemilvo, men innehåller också aripiprazol.
Mer
6 år 3 månader sedan #1006970 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Aripiprazol
Abilify är nog namnskyddat och namnskyddet gäller fast patentet gått ut.
Mer
6 år 2 månader sedan #1022609 av Richard
Svar från Richard i ämnet Aripiprazol
Fan vilken vidrig medicin det här var!

Skrev om det på Flashback, att jag blivit totalt apatisk. Känner knappt någonting för det mesta. Får ingenting gjort. Har blivit mer deprimerad. Min flickvän gjorde slut för några veckor sen, det kändes ju tråkigt, men annars känner jag inga känslor alls. Jag isolerar mig väldigt mycket. Det är t.ex. jobbigt att bara gå till pizzerian...

Aripiprazol är en relativt ny medicin, o har många biverkningar som står under "Ingen känd frekvens", men jag hittar inte "apati", så jag vet inte...

Men, en annan svarar:

Fick tre injektioner med Abilify Maintena 400 mg i förra året, tar inte medicinen eller någon alls idag längre.

Blev väldigt låg och dämpad, deprimerad, känslolös samt omotiverad och apatisk, precis som du. Isolerade mig totalt från andra människor. Det var riktigt obehagligt... I vanliga fall är jag en väldigt driven och nästintill manisk person.


Han eller hon upplever samma sak. Jag kollar i FASS:

Mindre vanliga: Depression
Ingen känd frekvens: Självmordsförsök, självmordstankar och fullbordat självmord

Det är de närmaste jag hittar. Jag har dock inte självmordstankar, men är deprimerad.

Var hos psykiatern igår. Nu har jag gått ner till 5 mg igen, och börjat med 2 mg Haldol igen. Abilifyn tar inte bort min paranoia heller. Jag vill ha Haldol, o hoppas att jag inte blir stel igen. För jag tycker inte Abilify är särskilt festlig längre... Vi pratade om de här andra, t.ex. Risperidon, Olanzapin o Quetiapin. Men jag är redan lite överviktig o kan inte riskera att gå upp ännu mer!

Usch o fy, för Abilify!
Mer
6 år 2 månader sedan #1022613 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Aripiprazol
Jag tyckte Abilify hade antidepressiv effekt. Du ska nog inte vara för snabb med att döma ut medicinen i.o.m. att du är i ett skede då det precis tagit slut med din tjej. Men som med alla mediciner, så passar inte alla en. Abilify gav mig hemska myrkrypningar, därför fick jag sluta.

Anchored in Christ ✟

Mer
6 år 2 månader sedan #1022661 av Lelle
Svar från Lelle i ämnet Aripiprazol
Abilify kan lägga om ens personlighet. Att man inte är sig själv på den. Jag blev en annan människa på den...